بالیاژ مو چیست؟ آموزش بالیاژ کردن مو

در دنیای آرایشگری هر روز اصطلاحات جدیدی باب می‌شود و دانستن این اصطلاحات برای هر خانم مد روزی واجب است. یکی از این اصطلاحات بالیاژ است، بسیاری از هواداران استایل‌های جدید نمی‌دانند بالیاژ مو چیست؟ در حالی که به شدت علاقمندند که تغییری اساسی در موهایشان رقم زده یا حتی آموزش بالیاژ کردن مو را فراگیرند.

ممکن است با دیدن موی بالیاژ شده آنرا با هایلایت اشتباه بگیرید، در حالی که این شباهت تنها از نظر ظاهری بوده و می‌توان تفاوت بالیاژ و هایلایت مو را در چند مورد مختلف برشمرد. از آنجایی که بالیاژ در عین طبیعی بودن، جلوه بی نظیری به موها می‌بخشد، استایلیست‌ها از آن به عنوان روشی برای جلب رضایت مشتریان مشکل پسند خود استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد این سبک آرایش مو توانسته تمامی سبک‌های پیشین را کنار زده و به عنوان یکی از پرطرفدارترین رنگ موهای سال‌ ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ درآید. اگر به درستی آموزش بالیاژ کردن مو را دیده باشید، رد خور ندارد که از انجام این شیوه بر روی موهایتان راضی خواهید بود. پس اگر به دنبال روشی بی آزار برای ریشه موهایتان، مقرون به صرفه برای جیبتان و جذاب از نگاه دیگران می‌گردید، تکنیک بالیاژ همان روشی است که به دنبال آن هستید.

بالیاژ مو چیست؟

بالیاژ کلمه‌ای فرانسوی است و معنای لغوی آن «جارو کردن» می‌باشد، البته در بالیاژ مو این کلمه معنای «از این سو به آن سو رنگ کردن» می‌دهد. بالیاژ تنها به رنگ کردن مو اطلاق نمی‌شود، این اصطلاح در حقیقت تکنیکی است که به کمک آن در مو رگه‌هایی از رنگ‌های روشن و تیره ایجاد گردیده و با هایلایت کردن این تکه‌ها بر جلوه آن می‌افزایند. اگر در انتخاب شیوه بالیاژ تردید دارید، به خاطر بسپارید که قرار نیست تمامی موهایتان رنگ گردد، بلکه تنها هاله‌ای از رنگ‌های جذاب قسمت‌های پایینی موهایتان را احاطه خواهد کرد. در نهایت می‌توان اینگونه گفت که شما با بالیاژ مو در نظرها خواستنی می‌شوید، اما به نحوی که انگار زیاد هم برای شیک بودنتان وقت نگذاشته‌اید.

آموزش بالیاژ کردن مو

در اولین مرحله باید از دسته بندی موهایتان شروع کنید و با کمک فرچه، رنگ را بر روی قسمت‌های سطحی مو بمالید. اگرچه در استفاده از رنگ برای قسمت‌های انتهایی مو کاملا دستتان باز است و در حقیقت باید تمامی این قسمت‌ها را به رنگ آغشته سازید، ولی قسمت حساس این تکنیک زمانی است که به قسمت‌های بالاتر و نزدیک ریشه می‌رسید.  حواستان باشد که همزمان با نزدیک شدن به ریشه، اندک اندک از فشار دستانتان و میزان رنگی که استفاده‌ کرده‌اید بکاهید.

پس از اتمام رنگ کاری با پلاستیک قسمت‌ها رنگ شده را بپوشانید تا به سایر قسمت‌ها قاطی نشوند و رنگ پس ندهند. این شیوه را مرحله به مرحله برای تمامی لایه‌های تقسیم شده انجام دهید و پس از اتمام کار اجازه دهید که رنگ به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بر روی موهایتان بماند. پس از استراحت نیم ساعته‌ای که به موهایتان دادید، می‌توانید آنها را بشوئید و از ملاحظه هاله لطیف و ملایمی که بر روی موهایتان نقش بسته لذت ببرید.

ممکن است در روش‌های آموزش بالیاژ مو استفاده از فویل را دیده باشید. در اصل بالیاژ قرار نیست به صورت عمیقی به موهای شما رنگ بخشد، بلکه ایجاد تنها کمی هاله رنگی مات، تنها کاری است در تکنیک بالیاژ انجام می‌شود. با تمامی این اوصاف شما می‌توانید از فویل و حرارت هم برای رنگ دهی عمیق‌تر به موهایتان استفاده کنید. به لطف این شیوه رنگ‌ به بافت موها نفوذ بیشتری می‌کند، هرچند توصیه ما این است که به جای استفاده از فویل، نوارهای نخی را جایگزین نمائید، زیرا به موهایتان جلوه رنگارنگ و در عین‌حال تفکیک شده‌ای می‌بخشد.

تفاوت بالیاژ و آمبره

بسیاری به صورت دقیق نمی‌دانند که تفاوت بالیاژ و آمبره در چیست، زیرا این دو شیوه از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. قبل از آنکه تفاوت بالیاژ با آمبره را بدانیم و به آن بپردایم بهتر است از هایلایت به عنوان پایه اصلی اجرای این دو تکنیک یاد کنیم و مختصر توضیحی در مورد آن بدهیم. هایلایت در واقع به شیوه ایجاد سایه‌ روشن‌هایی بر روی مو اطلاق می‌شود.

در شیوه‌ سنتی برای انجام هایلایت، با کمک فویل بر روی موها مواد گذاشته می‌شود. در این شیوه موها به صورت دسته ای جدا شده و پس از رنگ زدن در فویل قرار می‌گیرند. مزیت استفاده از فویل قاطی نشدن قسمت‌های رنگ شده با باقی قسمت‌ها و حفظ گرما در ساقه موهاست، که برای افزایش رنگ بخشی به موها مورد نیاز است. هایلایت‌ها عموما با فاصله بسیار کمی از ریشه مو زده می‌شوند و از تلاقی با ریشه مو باعث برجسته به نظر رسیدن ظاهر موها می‌گردند.

 آمبره کمی متفاوت‌تر از هایلایت بوده و در حقیقت در آن رنگ‌ها با فاصله نسبتا زیادی از ریشه مو زده می‌شوند و خبری از ایجاد نوارهای نازک هایلایتی نیست، بلکه از وسط موها تا انتهای آنها به صورت کاملا یکدست رنگ می‌شوند. یکی از مواردی که به زیبایی موهای آمبره شده می‌افزاید مرز مشخصی است که میان رنگ پایه و رنگ روشن ایجاد می‌گردد و در حقیقت این تضاد زیبایی موی آمبره شده را چندین برابر می‌سازد.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

بالیاژ را تکنیکی با دست آزاد نام نهاده‌اند، زیرا خبری از استفاده از فویل در آن نیست و در حقیقت در این شیوه شما شاهد افزایش تنالیته رنگها در قسمت‌های پایینی موها هستید، در حالی که در قسمت فرق سر و ریشه موها خبری از این رنگ‌ها نیست. رنگ‌ها در قسمتی دور از ریشه خود را نشان می‌دهند و هر چه به ساقه‌های میانی و انتهایی مو می‌رسند بیشتر به چشم می‌آیند.

از نظر تکنیکی می‌توان اینگونه گفت که در بالیاژ تنها از رنگ استفاده می‌شود و در واقع استایلیست با روشن کردن برخی از قسمت‌های مو سعی در یکپارچه سازی ظاهر موها دارد. آمبره کردن مو با تکنیکی متفاوت و با کمک گرفتن از دو رنگ انجام می‌شود. در حقیقت بالیاژ به هایلایت شدن موها می‌انجامد در حالی که آمبره در نهایت رنگ‌های تیره را به روشن مبدل می‌سازد.  ظاهر یک موی بالیاژ شده به این صورت است که قسمت‌های بالایی موها تیره‌تر و به تدریج که به سمت پایین موها نزدیک‌تر می‌شویم شاهد روشن‌تر شدن رنگ آنها هستیم.

۳ نکته مهم برای بالیاژ کردن مو

هرچند بالیاژ مو از آن دست استایل‌های کم ریسک است، که تقریبا به همه افراد می‌آید، اما پیشنهاد می‌کنیم توصیه‌های زیر را پیش از انجام این تکنیک در نظر بگیرید:

۱- صاف کردن موها: هرچند در انجام این مورد دستتان باز است، اما توصیه می‌کنیم در صورتی که دارای موهای فر هستید، پیش از بالیاژ کردن موهایتان، آنها را صاف سازید. صاف کردن موها کمک می‌کند، تا انجام این تکنیک بر روی موها خودش را بیشتر نشان دهد.

۲- کوتاه کردن موها: این پیشنهاد تنها اختصاص به بالیاژ ندارد، بلکه همیشه باید به خاطر داشته که پیش از رنگ کردن موها، حداقل یک الی ۳  سانت از پایین آنها را کوتاه کرده و به قولی نوک چینی کنید. اینکار علاوه بر تقویت موهایتان، ظاهر مرتب‌تری به آنها می‌بخشد. چنانچه  قصد انتخاب مدل موی کوتاه دارید، پیش از بالیاژ کردن اینکار را انجام دهید.

۳- مشاهده مدل‌ موهای ژورنالی و سلبریتی‌ها: اگر برای نخستین بار بالیاژ مو را تجربه می‌کنید و برایتان انتخابی پر ریسک به شمار می‌رود به عکس‌های سلبریتی‌های و ابر مانکن‌ها سری بزنید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.

در آخر آنکه، بالیاژ تکنیکی است که تنها به ساقه موها کار داشته و یکی از دغدغه‌های اصلی شما را که مشکلات ریشه و ریزش مو می‌باشد، به همراه ندارد. برای تقویت ساقه موها استفاده از مکمل‌های طبیعی همچون نوترافول می‌تواند به شادابی و طروات موهایتان کمک کند.

چرا  بالیاژ پرطرفدارترین مدل رنگ موست؟

بالیاژ مو به تکنیک هایلایت کردن طبیعی موها گفته می‌شود. این تکنیک نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، بلکه به سبب استایل خاصی که برای موها رقم می‌زند، به عنوان محبوب‌ترین تکنیک‌های رنگ کردن مو شناخته می‌شود. جالب است بدانید محبوبیت این استایل رنگ مو در میان سلبریتی‌ها به قدری بالاست که از آن با عنوان ملکه رنگ‌ها یاد می‌کنند. البته اگر همچنان به رنگ کردن مو بیشتر علاقه دارید توصیه میکنم مقاله آشنایی با پرطرفدارترین رنگ مو + ۶ رنگ مو پرطرفدار ۲۰۲۲ را حتماً مطالعه کنید تا رنگ مو جذابی را برای موهای خود انتخاب کنید.

اگر به سلامتی موهایتان اهمیت می‌دهید، و برای حفظ این سلامتی تاکنون نتوانسته‌اید دل به دریا بزنید و موهایتان را از ریشه دکلره کنید، پس مطمنا یکی از طرفداران پر و پا قرص بالیاژ مو خواهید شد. در این شیوه، کاری به ریشه موهایتان ندارند و بخش اعظم تکنیک رنگ کاری بر روی قسمت‌های پایینی مو انجام می‌شود. به همین خاطر بهترین راه برای کسانی است که بنا به هر دلیلی از رنگ کردن ریشه موهای خود اجتناب می‌کنند، اما در عین حال به دنبال تغییراتی اساسی و محسوس ولی ملایم و طبیعی در موهایشان هستند.

 به نظر می‌رسد مزیت‌های این شیوه رسیدگی به موها تمامی ندارد، زیرا برای انجام بالیاژ مو نیاز به هدر دادن هیچ فویلی هم نیست و می‌توانید در زمانتان نیز بیشترین صرفه جویی را داشته باشید. پس اگر در دسته خانم‌های پر مشغله و در عین حال شیک پسند و خوش پوش قرار دارید، بالیاژ را برای استایل موهایتان انتخاب کنید، تا از چاشنی سرعت در فرآیند زیباتر شدنتان لذت ببرید.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.