درمان فوری سرماخوردگی و گلو درد

برخلاف تصور بسیاری که درمان فوری سرماخوردگی و گلو درد را تنها به استفاده منظم از داروهای تجویز شده توسط پزشک ربط می‌دهند، باید بگوئیم این داروها برای درمان این بیماری لازمند اما کافی نه! عموما سرماخوردگی با علائمی همچون آبریزش بینی، تب و خستگی مفرط شناسایی می‌شود و در روند فعالیت روزانه ما وقفه بسیاری ایجاد می‌کند. از آنجایی که تمامی ما علاقه داریم در کمترین زمان ممکن از شر سرماخوردگی خلاص شویم، ۹ گام جهت درمان فوری سرماخوردگی و گلو درد برایتان گردآوری کرده‌ایم، تا نهایتا در عرض ۲۴ ساعت به روال عادی زندگی خود بازگردید. کافیست گام به گام این موارد و رژیم غذایی را رعایت کنید، تا شاهد تاثیر باورنکردنی آن باشید.

۹ گام برای درمان فوری سرماخوردگی

توصیه می‌کنیم پیش از فرا رسیدن فصول سرد سال و ابتلا به سرما خوردگی تمهیدات لازم را اندیشیده و بدن خود را در برابر ویروس‌های سرماخوردگی تقویت نمائید. اما چنانچه بنا به هر علتی به این بیماری دچار شدید، با رعایت این نکات و تنها در ۲۴ ساعت با تمامی علائم سرماخوردگی خداحافظی خواهید کرد.

۱- حمام با آب گرم راس ساعت ۷ صبح

بخار آب و گرما مانع احتقان بینی و سینوزیت گردیده و به از بین رفتن مخاط بینی کمک شایان توجهی می‌کند. از دیگر تاثیرات دوش آب گرم اول صبح آن است که در کاهش دردهای شما، از جمله درد مفاصل و سردرد موثر بوده و کمک می‌کند تا روزتان را با آرامش بیشتری آغاز نمائید.

۲- میل کردن یک وعده صبحانه سالم در ساعت ۸ صبح

رژیم غذایی سالم در درمان فوری سرماخوردگی تاثیر قابل توجهی دارد و از آنجایی که صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی ماست، رعایت این رژیم در سرما خوردگی حائز اهمیت بسیاری است. از آنجایی که ویروس‌های سرماخوردگی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌گردند خوردن مواد غذایی سالم مقاومت بدن را در برابر ویروس‌های این بیماری بالا می‌برد. خوردن یک صبحانه مملو از ویتامین در واقع شاه کلید شما برای شروع یک روز خوب، به رغم بیمار بودنتان است.

برای این منظور گنجاندن یک لیوان آب پرتقال طبیعی یا کمی انگور به عنوان منبع آنتی اکسیدان و مقداری جو دوسر برای بازیابی انرژی از دست رفته به بدنتان عالی است. البته اگر این ترکیب برای صبحانه چندان خوشایندتان نیست می‌توانید از عصاره سبزیجات و مرغ پخته شده به عنوان جایگزین استفاده کنید.

۳- بخور آب گرم سر ساعت ۱۰ صبح

اغلب افرادی که برای درمان سرماخوردگی نزد پزشک مراجعه می‌کنند از گرفتگی بینی و آبریزش شکایت دارند، زیرا این موضوع مانع راحت نفس کشیدنشان شده و از طرفی سرمنشا ایجاد سردردهای شدید و ابتلا به سینوزیت است. اگر شما هم از گرفتگی مجازی تنفسی خود در رنجید بهتر است دست به کار شده و با قرار دادن سرتان در بالای ظرف مملو از آب جوش، در حالی که یک حوله هم برای جمع شدن بخار آب بر روی سر گذاشته‌اید، به مدت ۵ دقیقه مجازی تنفسی خود را به خوبی بخور دهید.

۴- درمان سرماخوردگی با کمک پیاده روی مختصر و مفید ظهرگاهی

هر چند اغلب افراد تصور می‌کنند که در زمان سرما خوردگی تنها باید استراحت کنند و از هرگونه فعالیت بدنی اجتناب ورزند، اما جالب است بدانید یک پیاده روی کوتاه سر ساعت ۱۲ ظهر (به شرط پوشیدن لباس گرم) می‌تواند حال شما را حسابی جا بیاورد. تاثیر این پیاده روی در وهله اول بر خلق و خوی شما بوده و از سوی دیگر سیستم ایمنی بدنتان را نیز تحریک می‌سازد.

۵- خوردن ناهار راس ساعت ۱ بعد از ظهر فراموش نشود

اگر می‌خواهید زحمت‌هایی که تا این لحظه برای درمان فوری سرماخوردگی‌تان کشیده‌اید بر باد نرود، از خوردن یک وعده غذای سالم شامل مرغ پخته و مقداری سالاد به عنوان میان وعده ظهرگاهی یا ناهار غافل نمانید. این رژیم غذایی سرشاز از آنتی اکسیدان بوده و با کمکی که به تولید هر چه بیشتر سلول‌های ایمنی می‌کند در درمان سرماخوردگی تاثیر قابل توجهی دارد.

۶- نوشیدن یک لیوان آبمیوه سالم سر ساعت ۳ بعد از ظهر

مطمنا از افراد زیادی، به ویژه پزشکان شنیده‌اید که نوشیدن آب و مایعات را در دوران سرماخوردگی فراموش نکنید، اما نمی‌دانم تا چه حد این توصیه را جدی گرفته‌اید. آنچه در نوشیدن مایعات به بدن شما کمک می‌کند در واقع رقیق‌تر شدن مخاط بینی و کمک به خروج راحت‌تر آن است. توصیه می‌کنیم به عنوان مایعات نوشیدنی‌هایی همچون یک لیوان آب پرتقال طبیعی سرشار از ویتامین C یا دمنوش گیاهی را انتخاب نمائید، چرا که یک میان وعده عالی برای کمک به درمان فوری سرماخوردگی هستند.

۷- صرف شام در ساعت ۶ بعد از ظهر

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

شامتان را به رغم شب‌های دیگر زود صرف نمائید، بهترین تایم برای این منظور ساعت ۶ بعد از ظهر و بهترین گزینه هم غذاهای تند هستند. این غذاها در کمک به کاهش تب و علائم سرماخوردگی تاثیرگذارند. غذاهایی که در ترکیبشان سیر یا زنجفیل دارند، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی بوده و قادر به مقابله با علائم سرماخوردگی هستند.

۸- دوش شبانه و آرامش بخش سر ساعت ۸ شب

مطمنا طالب شبی آرام بدور از هرگونه درد عضلانی و احساساتی مشابه هستید، برای این منظور یک دوش آب گرم راس ساعت ۸ شب، حالتان را جا آورده و شما را برای یک استراحت آرام آماده‌ خواهد کرد. اگر می‌خواهید برای خود سنگ تمام بگذارید و به بهترین شکل با علائم سرماخوردگی مقابله کنید چند قطره اسانس اکالیپتوس هم به آب حمام اضافه کنید.

۹- ساعت ۱۰ شب وقت خواب و استراحت ۸ ساعته

چنانچه عادت به دیر خوابیدن دارید، بهتر است این عادت را برای یک روز هم که شده کنار بگذارید و راس ساعت ۱۰ شب، آماده استراحت و خواب شبانه ۸ ساعته شوید. بدن شما در این شرایط به خواب بیش از هر چیز دیگری نیاز دارد تا بتواند سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و به مقابله با ویروس‌های سرما خوردگی بپردازد. برای این منظور راس ساعت ۱۰ خودتان را برای خواب  مهیا کنید و فراموش نکنید که تحت هیچ عنوان قهوه نخورید، زیرا در روند استراحت و خواب شما اختلال ایجاد می‌نماید.

بهترین خوراکی‌ها برای درمان فوری سرماخوردگی

اگر علاوه بر رعایت ۹ گام بالا به دنبال رژیم غذایی مفیدتری برای درمان سرماخوردگی تان هستیدT این ۹ خوراکی ‌ می‌توانند علائم سرماخوردگی را کاهش داده و عفونت ناشی از این بیماری را کمتر نمایند. خوراکی‌های یادشده عبارتند از:

۱- موز: مصرف موز به ویژه برای کسانی که بر اثر سرماخوردگی مشکلات گوارشی و معده پیدا کرده‌اند بسیار عالی است.

۲- فلفل دلمه: این نوع فلفل‌ها سرشار از ویتامین c هستند، ویتامینی که دشمن سرماخوردگی است .

۳- هویج: اغلب ما در زمان سرماخوردگی هویج را به سوپ اضافه کرده و استفاده می‌کنیم، در حالی که مصرف خام آن به سبب بتاکاروتن بالایی که داراست به درمان سرماخوردگی کمک بیشتری می‌کند.

۴- پرتقال و لیمو شیرین: مطمنا نیازی به گفتن ندارد که پرتقال و لیمو شیرین بهترین میوه‌هایی هستند که می‌توانید در دوره این بیمای مصرف نمائید.

۵- فلفل تند یا خردل: اگر ترشحات ریه و مجاری تنفسی‌تان آزارتان می‌دهد، می‌توانید با استفاده از فلفل تند و خردل به رقیق‌تر شدن این ترشحات کمک کنید.

۶- پیاز: خوردن پیاز به سبب ویژگی میکروب کشی در درمان سرما خوردگی موثر است.

۷- چای سبز و سیاه: از جمله نوشیدنی‌هایی که دارای آنتی بیوتیک طبیعی بوده و خاصیت ضد اسهال دارند چای سبز و سیاه است، این دو نوع چای به سبب دارا بودن کاتچین به درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند.

۸- دمنوش عسل و لیموترش: بسیاری از تاثیر فوق‌العاده و معجزه آسای عسل و لیموترش تازه برای درمان سریع سرماخوردگی می‌گویند. برای اینکه شما هم از تاثیر این معجون ضد سرماخوردگی بی نصیب نمایند، توصیه می‌کنیم یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را با نیمی از آب لیمو ترش تازه مخلوط کرده و در یک لیوان آب گرم بریزید، پس از آنکه مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند آنرا مصرف نمائید.

۹- سیر: بسیاری از ما از خواص معجزه آسای مصرف یک حبه سیر در روز خوانده و شنیده‌ایم، ولی به سبب بوی تند و زننده‌اش از مصرف آن خودداری می‌کنیم. اگر شما هم تاکنون به سبب بوی سیر از مصرف آن خودداری می‌کردید می‌توانید اینبار به جهت بیمار بودنتان استثنا قائل شده و آنرا در رژیم درمانی خود بگنجانید.

۳.۲/۵ - (۵ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.