معرفی بهترین دانگل بلوتوث برای ماشین، تلویزیون و کامپیوتر

داشتن برخی از لوازم جانبی کامپیوتر برای هر شخصی ضروری است و دانگل بلوتوث هم یکی از این ابزارهای کاربردی و ضروری به شمار می‌رود. در این مطلب ضمن معرفی بهترین دانگل بلوتوث‌های بازار هر آنچه در خصوص این مینی ابزارهای کار راه بنداز نیاز دارید به شما خواهیم گفت.

ممکن است زمانی تصور انتقال فایل‌های صوتی و تصویری، بی آنکه یک جفت لپ تاپ، گوشی یا ابزار‌های این‌چنینی در بین باشد برایمان دور از ذهن بود، اما دانگل بلوتوث ها با آمیختن سرعت، سهولت و امکان حمل آسان در این زمینه میانبری اساسی زده‌اند. این وسایل جمع و جور از ظاهری همانند فلش برخوردارند و اگر بخواهیم برایتان به نحوی ساده بگوئیم، قادرند همان کار فلش را به نحوی آسانتر برایتان انجام دهند.

همانطور که فلش‌ها می‌توانند فایل‌ها را از طریق اتصال به دستگاه موردنظر دریافت کرده و در خود ذخیره سازند، و به همین ترتیب هم به دستگاهی دیگر انتقال دهند، دانگل بلوتوث ها هم قادر به دریافت و ارسال داده‌ها هستند. تنها تفاوت سیستم کار یک دانگل با فلش در آن است که داده‌ها در یک دانگل بلوتوث از طریق امواج دریافت شده و برای انتقال اطلاعات آن نیازی به اتصال فیزیکی آن به دستگاه ندارید. برای انتقال داده‌ها به این آداپتورهای کوچک تنها کافیست آنرا به پورت USB بزنید و سپس همان روال همیشگی کار با بلوتوث را طی کنید. ممکن است تا اینجای مطلب کار با دانگل بلوتوث به نظرتان بسیار ساده و راحت رسیده باشد، پس بهتر است بدانید در زمان اتصال این کمک ابزارهای جمع و جور به دستگاه هم نیازی به وارد کردن گذر واژه و کلمه عبور ندارید.

کاربرد دانگل بلوتوث چیست؟

تا اینجای مطلب اطلاعات پایه‌ای در خصوص این ابزار به دست آورده‌اید اما برای آنکه به صورت مشخص بدانید کاربرد دانگل بلوتوث چیست، این بخش را برایتان درنظر گرفته‌ایم. دانگل بلوتوث ابزاری است که با کمک آن می‌توانید کارهایی همچون پاپ بی سیم، انتقال پوشه‌ها و پرونده‌ها، اشتراک شبکه، استفاده از ماوس و صفحه لید بی سیم و ارتباط بین تلفن‌های همراه و PDA را برقرار سازید. این ارتباط بلوتوثی اگر چه با قیمتی ارزان برای شما ایجاد می‌گردد، اما قرار است نرخ بالایی از اطلاعات را انتقال دهد، ضمن آنکه از ایمنی بالایی نیز برخوردار است. به صورت مشخص می‌توان کارایی این وسیله را در ۵ آیتم زیر خلاصه کرد:

  1. انتقال و ارسال اطلاعات میان گوشی موبایل و رایانه به صورت بی سیم و با کمک امواج
  2. انتقال فایل میان رایانه‌ها به صورت بی سیم و با کمک بلوتوث
  3. اشتراک گذاشتن شبکه اینترنت
  4. اتصال لوازم جانبی به دستگاه‌های گوناگون بدون نیاز به اتصال فیزیکی و سیمی
  5. افزودن قابلیت بلوتوث به رایانه‌های رومیزی که از این قابلیت برخوردار نیستند

استفاده از پرش فرکانسی با طیف گسترده در دانگل ها احتمال تداخل بلوتوثی آنها را حتی در زمان برقراری ارتباط همزمان با سایر دستگاه‌ها از بین برده است. محدودیت در دامنه ارتباطی به عنوان نقطه ضعف اصلی این فناوری، در دانگل بلوتوث ‌های گران قیمت از بین رفته تا جایی که این ابزارها قادر به ایجاد ارتباط در فاصله‌ای بیش از ۳۰۰ فوت هستند.

چگونه بهترین دانگل بلوتوث را انتخاب کنیم ؟

چگونه بهترین دانگل بلوتوث را انتخاب کنیم ؟

برای انتخاب و خرید بهترین دانگل بلوتوث باید ۴ فاکتور مهم را مد نظر قرار دهید.

۱- سازگاری

اولین و مهم‌ترین خصوصیت برای کسب عنوان بهترین دانگل بلوتوث، سازگاری و پشتیبانی آن از تمام دستگاه‌هایی است که قصد اتصال به آن را دارید. به صورت معمول تمامی دانگل بلوتوث‌ها قابلیت انطباق با سیستم عامل ویندوز را دارند، اما در این میان ممکن است برخی از دانگل‌ها از لینوکس یا Mac OS پشتیبانی نکنند. با این اوصاف فراموش نکنید در زمان  خرید این آداپتورهای کوچک گزینه‌ای را انتخاب کنید که با رایانه شما یا سیستم عاملی که قصد اتصال به آن را دارید همخوانی داشته باشد.

۲- نسخه بلوتوث

تکنولوژی بلوتوث پارامتر دیگری است که در زمان خرید دانگل بلوتوث باید به آن توجه داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد  می‌کنیم از خرید دانگل‌هایی که نسخه بلوتوث آنها پایین تر از ۴.۰ است خودداری کنید، تا پایین بودن کیفیت آنها ناامیدتان نسازد. این نسخه بلوتوثی از برد بالایی هم برخوردار است و بنابراین می‌توانید به واسطه آنها با دستگاه‌های مختلف در فاصله دور هم ارتباط برقرار کنید.

یکی از مزایای دیگر این نسخه بلوتوث مصرف کم انرژی آن است، این مزیت به ویژه در زمان استفاده از لپ تاپ بیش از پیش عرض اندام می‌کند. البته اگر دستگاه شما دارای نسخه پایین بلوتوث است نگران نباشید، زیرا نسخه ۴ نسخه‌های قدیمی‌تر خود را پشتیبانی کرده و از این جهت محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌نماید.

۳- کلاس ۱ یا ۲

دانگل بلوتوث‌های کلاس ۱ امکان برقراری ارتباط را در فواصل طولانی برایتان مهیا می‌سازند، در حالی که در کلاس ۲ این وسیله تنها قادر به ارسال و دریافت فایل‌ها در فواصل کم خواهید بود.

۴- فاصله انتقال

این ویژگی ارتباط تنگاتنگی با کلاس دانگل بلوتوث شما دارد، یعنی اگر یک دانگل بلوتوث از کلاس ۱ را انتخاب کنید این وسیله قادر به پشتیبانی فواصل تا ۳۳۰ فوت است در حالی که دانگل‌های کلاس ۲ تنها قادرند محدوده ۶۰ الی ۳۳ فوت را پشتیبانی ‌کنند. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که گاهی دستگاه‌ها با دامنه یکسان ممکن است عملکرد متفاوتی نشان دهند، پس در زمان خرید دانگل بلوتوث کیفیت آن را هم مد نظر قرار دهید.

آشنایی با نسخه‌های مختلف بلوتوث

از آنجایی که این ابزار برمبنای فناوری بلوتوث کار می‌کند، لازم دانستیم توضیحی اجمالی در خصوص نسخه‌های مختلف بلوتوث به شما ارائه دهیم ،تا در زمان خرید دانگل بلوتوث بدانید هزینه مورد نظر را بابت چه امکاناتی می‌دهید.

۱- نسخه بلوتوث ۱.x : این نسخه از بلوتوث‌ها تنها از سرعت پایه و در اصطلاح اساسی برخوردارند و در آن خبری از سرعت بالا و پیشرفته، مصرف انرژی کم و پنهان کردن دسترسی وجود ندارد . البته این نسخه‌ها در حال حاضر منسوخ شده و به سبب سرعت پایین ۱ مگابایتی خود و دشواری که در زمان جفت شدن داشتند، به ندرت در تلفن‌های همراه قابل استفاده بودند.

۲- نسخه بلوتوث ۲.x : این مدل از بلوتوث‌ها با دارا بودن ویژگی‌هایی چون سرعت پایه و سرعت داده پیشرفته موسوم به BR و EDR محبوب‌ترین نسخه‌ بلوتوث‌ها در روزهای بدو ورود تلفن همراه بودند. در این نسخه نرخ انتقال داده تا ۳ مگابایت بر ثانیه افزایش یافته و به طرز قابل توجهی همگام سازی آن با سایر دستگاه‌ها تسهیل گردیده بود، که آپشن مثبتی برای مصارف تجاری به نظر می‎رسید.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

۳- نسخه  بلوتوث ۳.x : این نسخه از بلوتوث‌ها با داشتن سه ویژگی سرعت بالا، سرعت داده پیشرفته و سرعت پایه و اساسی به صورت توامان، به شما حق انتخاب در انتقال داده‌ها با سرعت بیشتر را می‌دهند. هرچند در این نسخه محدودیت‌های سرعتی نسخه ۲.x مشاهده نمی‌شود ولی از مصرف برق بسیار بالاتری نسبت به نسخه پیشین خود برخوردارند .

۴- نسخه بلوتوث ۴.x: نسخه ۴ در مقایسه با نسخه قبلی پرسرعت تر بوده و همچنین انرژی کمی برای جمع‌آوری اطلاعات از دستگاه‌های کم سرعت مصرف می‌نماید. این قابلیت موسوم به LOW ENERGY  بوده و به کمک آن  دستگاه‌های متصل به بلوتوث همچون هدفون‌های هوشمند، مانیتورها، تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند در زمان انتقال داده، برق کمی را مصرف می‌کنند.

۵- نسخه بلوتوث ۵.x: دامنه باند این بلوتوث  ۴ برابر بیشتر از نسخه قبلی خود بوده و از پهنای باندی ۲ برابر بالاتر از  بلوتوث ۴.۲ برخوردار است. یکی از ویژگی‌های این نسخه که در نسخه‌های قبلی وجود نداشت ویژگی جلوگیری از تداخل باندهای همسایه است که با شناسایی ساید باندها، از اتصال آنها جلوگیری به عمل آورده و استفاده از کانال‌های در حال پخش را کارآمدتر می‌سازد.

معرفی بهترین دانگل بلوتوث

پیش از رفتن به سراغ معرفی بهترین دانگل بلوتوث بهتر است بدانید این ابزارها از نظر کارایی به ۳ دسته مختلف تقسیم می‌گردند. برخی از دانگل بلوتوث‌ها تنها کار انتقال صدا را انجام می‌دهند، دسته‌ای دیگر برای انتقال تصویر کاربرد دارند و مدل‌های پیشرفته‌تری هم هستند که کار انتقال صدا، تصویر و فایل را به صورت توامان انجام می‌دهند.

۱- دانگل بلوتوث مدل BT-120

دانگل بلوتوث مدل BT-120

خرید دانگل بلوتوث مدل BT-120

مدل BT-120 دانگل بلوتوث ماشین محسوب می‌شود که با اتصال به پخش کننده خودرو به آن قابلیت بلوتوث می‌بخشد. با کمک این دانگل می‌توانید بدون نیاز به سیم، تلفن همراه خود را به ضبط ماشین وصل کرده و موسیقی دلخواهتان را پخش نمایید. از آنجایی که این مدل دانگل از طریق پورت USB  به ضبط ماشین متصل می‌گردد، باید از داشتن این ورودی بر روی دستگاهتان اطمینان حاصل نمائید.

مشخصات دانگل بلوتوث مدل BT-120

محدوده‌ی عملکرد ۱۱ متر
نسخه بلوتوث Bluetooth v4.1
پروفایل‌های قابل پشتیبانی A2DP
سیستم عامل‌های قابل پشتیبانی Android، IOS، Windows، Linux
ابعاد ۸*۲۱*۶۰ میلی‌متر
وزن ۷ گرم
مزایا ·         نصب و راه‌اندازی آسان و سریع، بدون نیاز به تنظیمات خاص

·         بدون نیاز به شارژ

۲- دانگل بلوتوث ماشین (گیرنده بلوتوث خودرو مدل X6)

دانگل بلوتوث ماشین (گیرنده بلوتوث خودرو مدل X6)

این مدل دانگل بلوتوث ماشین نوعی گیرنده صدا محسوب می‌شود که به سبب دارا بودن میکروفن مستقل آن می‌توانید مکالمات تلفنی‌تان را انجام دهید. دکمه دسترسی سریع قرار گرفته بر روی این دستگاه به شما این امکان را می‌دهد که تنها با فشار یک دکمه آهنگ‌های منتخبتان را پخش کرده یا اتصال مکالمات تلفنی‌تان را برقرار سازید.

 با کمک این دانگل بلوتوث همچنین می‌توانید به دستگاه‌های گوناگونی متصل شده و حتی با یک مموری کارت TF موسیقی مورد نظرتان را گوش نمائید. منبع تغذیه این دستگاه باتری ۱۵۰ میلی آمپری است که به مدت زمان حدود ۲ ساعت می‌تواند برایتان موسیقی پخش کرده و تنها با یک پورت میکرو USB به راحتی شارژ می‌گردد.

مشخصات دانگل بلوتوث ماشین (گیرنده بلوتوث خودرو مدل X6)

محدوده‌ی عملکرد ۱۰ متر
نسخه بلوتوث Bluetooth v4.0
پروفایل‌های قابل پشتیبانی HSP, HFP, A2DP, AVRCP
ابعاد ۵۵x25x13 میلی‌متر
وزن ۵۰ گرم
منبع تغذیه باتری
ظرفیت باطری ۱۵۰ میلی آمپر
مزایا ·         دارای دکمه های دسترسی سریع بر روی دستگاه

·         دارای میکروفن

·         دارای خروجی صدا

۳- دانگل بلوتوث مدل TX3

دانگل بلوتوث مدل TX3

مدل TX3 در حقیقت فرستنده صدا با نسخه بلوتوث ۵ می‌باشد که بر روی انواع رایانه، نوت بوک و تلویزیون قابل استفاده است. برای استفاده از این محصول نیازی به نصب درایور در کامپیوتر و نوت بوکتان ندارید، بلکه تنها کافیست USB  را به کامپیوتر وصل کرده و پس از روشن کردن چراغ اسپیکر آنرا روشن کنید تا به صورت اتومات صدا پخش گردد. البته برای وصل کردن این دانگل به تلویزیون، نیاز به کابل AUX دارید.

دانگل بلوتوث مدل TX3

محدوده‌ی عملکرد ۱۰ متر
نسخه بلوتوث Bluetooth v4.2
پروفایل‌های قابل پشتیبانی A2DP
ابعاد ۴۷x21x11 میلی‌متر
وزن ۵۰ گرم
منبع تغذیه برق
خروجی صدا ندارد
ورودی صدا دارد
۵/۵ - (۲ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.