روغن قهوه چیست و چه خواصی دارد ؟

چناچه عبارت روغن قهوه را در اینترنت سرچ کنید با توصیفاتی همچون خواص شگفت انگیز، باورنکردنی یا بی نظیر روغن قهوه مواجه می‌شوید، این در حالی است که بسیاری نمی‌دانند که روغن قهوه چیست و واقعا چه خواصی دارد. روغن قهوه در واقع عصاره دانه بسیار پرطرفدار قهوه است و به عقیده بسیاری از هوادارانش دارای خواصی به مراتب بیشتر از خود قهوه می‌باشد. اگر در دسته شیفتگان قهوه قرار دارید و برای داشتن روحیه‌ای بهتر و وزنی متعادل‌تر در تلاشید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روغن قهوه چیست؟

روغن قهوه در دسته عصاره‌های تولید شده از دانه‌های خام یا بو داده قهوه قرار دارد. این محصول به سبب عطر و طعم دلپذیرش در در زمره یکی از بهترین و اصلی‌ترین روغن‌ها در رایحه درمانی قرار گرفته است. این روغن از نظر رایحه‌ای عطری نزدیک به بوی قهوه تازه دم دارد و از ترکیب دانه‌های قهوه با روغن گیاهی دیگری تولید می‌شود.

خواص روغن قهوه

۱- تقویت مو

۲- پیشگیری از ابتلا به پارکینسون

۳- آرامش بخش و دارای خواص ضد افسردگی

۴- کاهش دهنده و رفع کننده حالت خشکی چشم

۵- کاهنده حلقه تیره دور چشم

۶- تاخیر دهنده آثار پیری بر روی پوست و بدن

۷- مفید و موثر برای لاغری و کاهش وزن (البته در کنار فعالیت ورزشی یا کاهش مصرف کالری و غذا)

۸- مهار کننده سلولیت ها

۹- روشن کننده پوست

۱۰- ضد حالت تهوع

۱۱-  مانع انسداد عروق قلب

۱۲- بهبود دهنده عملکرد سیستم تنفسی

۱۳- تقویت کننده مزاج و خلق و خو

۱۴- تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

۱۵- نرم کننده ماهیچه‌هایی که در اثر کشیدگی دچار مشکل شده‌اند

۱۶- مناسب برای ماساژ دادن و شادابی پوست

۱۷- تحریک کننده رشد مو

۱۸- دارای اثر ضد عفونی کنندگی و جلوگیری از ابتلا به عفونت

۱۹- مراقبت کننده پوست و کاهنده سلولیت

۲۰- کاهش دهنده التهابات در بدن و رفع مشکلات ناشی از آلرژی

۲۱- تسکین دهنده التهابات دستگاه تنفسی

۲۲- بهبود دهنده هضم و وضعیت اشتها

به صورت کلی می‌توان خواص روغن قهوه را در چند دسته کلی جای داد، که مهم‌ترین آنها شامل تاثیراتی است که بر روی پوست، مو، روح و روان، سیستم گوارش، تناسب اندام و در نهایت پاکسازی بدن از عفونت‌ها می‌گذارد. در ادامه به تفضیل بیشتری به بررسی پاره‌ای از خواص این محصول می‌پردازیم که بیشتر مورد توجه طرفدارانش قرار داشته است.

روغن قهوه برای لاغری

افرادی که با اضافه وزن خود مشکل دارند و از این موضوع ابراز نارضایتی می‌کنند، می‌توانند از خواص روغن قهوه برای لاغری و کاهش وزن بهره‌مند شوند. اینکه چرا روغن قهوه برای لاغری موثر است را باید در میزان فیبر بالای آن جستجو کرد، زیرا مصرف فیبر در نهایت به کاهش اشتها در فرد می‌انجامد. علاوه بر ایجاد حالت کم اشتهایی، این محصول در هضم بهتر غذا هم موثر می‌باشد. از آنجایی که این روغن از قهوه عصاره‌گیری می‌شود، نه تنها انرژی را در بدن محفوظ نگه می‌دارد و نمی‌گذارد احساس کرختی کنید، بلکه در شما احساس سیری نیز ایجاد می‌کند.

در نهایت آنچه در اثر استفاده از روغن قهوه شاهد آن خواهید بود عبارت است از، دریافت کافی و به مقدار مورد نیاز کالری و افزایش سوخت و ساز بدن، که در نهایت این پروسه شما از شر چربی‌های اضافی خلاصی خواهد داد. البته فراموش نکنید که روغن قهوه در دفع آب اضافی بدن نیز موثر است و تاثیر این کاهش آب در بدن را زمانی متوجه می‌شوید که بر روی وزنه قرار گرفته باشید.

بهترین زمان استفاده از روغن قهوه برای لاغری

روغن قهوه

 همانطور که استفاده از قهوه زمان خاص خود را دارد، برای اینکه شاهد تاثیر بیشتری از مصرف عصاره آن باشید هم باید بدانید که، بهترین زمان استفاده از روغن قهوه برای لاغری چه زمانی است؟ برای این منظور استفاده از این محصول پر خاصیت را به ساعات آغازین روز یا ساعات ظهرگاهی موکول کنید، تا پروسه سوخت و ساز چربی مضر تا شب ادامه یابد و قندهای دریافتی به شکل انرژی به بدنتان بازگردد.

برخی از افراد به سبب ابتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش همچون خشکی روده، حالت تهوع و بیماری سندروم روده تحریک پذیر موسوم به IBS ، به صورت مستمر حالت تهوع دارند. استفاده از روغن قهوه به سبب دارا بودن منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای موجود در آن، به هضم بهتر غذا و  رفع حالت تهوع آزار دهنده کمک خواهد کرد.

خواص روغن قهوه برای افزایش اشتها

جالب است بدانید اگرچه بسیاری از روغن قهوه برای لاغری استفاده می‌کنند، ولی خواص این روغن تنها به موضوع کاهش وزن تمرکز ندارد. این محصول به سبب تاثیری که بر لیمبیک سیستم بدن ما می‌گذارد، باعث ایجاد احساس گرسنگی در بدن می‌گردد. به همین سبب روغن قهوه برای بیمارانی که دوره نقاهت خود را می‌گذرانند و با مشکلات سوهاضمه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند کمک بسیار موثری است.

محافظت از پوست با روغن ماساژ قهوه

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

اگر اهل رسیدگی به پوستتان هستید و به رساندن منابع مغذی به پوست، از طریق ماسک‌ها باور دارید، به احتمال زیاد اسم روغن ماساژ قهوه به گوشتان خورده است. این روغن منبعی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و ماساژ دادن آن بر روی پوست به نحو چشگیری در کاهش چین و چروک‌ها و لک‌های پوستی موثر است.

در حقیقت این روغن به سبب حالت ارتجاعی که در پوست ایجاد می‌کند، تاثیرات شگفت‌انگیزی بر روی پوست بر جای می‌گذارد. از طرفی دیگر و بنا به گفته جولیا هانتز متخصص پوست و مو در کالیفرنیا، خواص قهوه تنها به نوشیدن آن خلاصه نمی‌شود، بلکه نوشیدن و ماساژ آن بر روی پوست، هر دو تکه‌هایی جدا از یک پازل هستند که با قرار گرفتن در کنار هم پازل شما کامل می‌گردد. او تاثیر این روغن را در روشن شدن، بستن منافذ پوستی و صاف شدن خطوط صورت می‌داند.

خواص روغن قهوه بر مشکلات تنفسی

کسانی که با مشکلات تنفسی دست به گریبانند، می‌توانند از خواص روغن قهوه به عنوان منبع کافئین و آنتی اکسیدان بهره‌مند گردند. برای بهره‌مندی از این مزیت، چند قطره روغن را در دستگاه بخور ریخته و شروع به استنشاق بوی آن نمائید. این رایحه به تسکین التهابات و جلوگیری از عفونت در بدن می‌انجامد.

فراموش نکنید که استمرار مصرف این روغن در کوتاه مدت، به گشادی عروق و کاهش علائم آسم خواهد انجامید و استفاده از آن در بلند مدت به بهبود عملکرد ریه منتهی می‌گردد. اگر دچار مشکل گرفتگی بینی هستید، چند قطره از این محصول را در داخل بینی بچکانید تا شاهد رفع مشکلتان در کمترین زمان ممکن باشید.

بهبود عملکر سیستم ایمنی بدن با کمک خواص روغن قهوه

روغن قهوه را می‌توان به عنوان بمب آنتی اکسیدان به شمار آورد و این دقیقا همان دلیلی است که باعث تاثیر بالای این محصول در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. آنتی اکسیدان‌ها دشمن اصلی رادیکال‌های آزاد در خون هستند، که در صورت باقی ماندن در بدن به دیواره سلولی آسیب رسانده و در نهایت به مرگ سلولی می‌انجامند. نکته مهم دیگر در خصوص رادیکال‌ها آزاد آن است که آنها علت اصلی سرطان هستند. براساس تحقیقی که هم اکنون در حال انجام است، وجود لینولئیک و اولئیک اسید‌های موجود در این روغن می‌توانند، به اندازه آنتی اکسیدان خطر ابتلا به سرطان را در بدن کاهش دهند.

تاثیر خواص روغن قهوه بر کاهش التهابات بدن

خواص ضد التهابی یا کاهش دهنده التهابی قهوه شهرت بسیاری دارد، به همین خاطر هم روغن قهوه را به عنوان ضمادی بر در‌دهای عضلانی و مفصلی مورد استفاده قرار می‌دهند. چنانچه مقداری از روغن را بر روی موضع دردناک ریخته و ماساژ دهید و بر انجام اینکار استمرار ورزید( به سبب افزایش گردش خون در بدن)، شاهد بهبود التهابات بدنی خود خواهید بود. علاوه بر این می‌توانید بر روی تاثیر روغن قهوه در درمان آرتریت و نقرس هم حساب باز کنید. نکته آخر آنکه، مطالعاتی نشان داده استفاده منظم از روغن قهوه باعث کاهش علائم التهابی گروه مصرف کننده این محصول، در مقایسه با گروهی که از آن استفاده نمی‌کردند، گردیده است.

جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک با خواص روغن قهوه

آنتی‌اکسیدا‌ها و ترکیبات فعالی که دراین روغن وجود دارد، در نهایت به کاهش واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌انجامند. استمرار مصرف این روغن درنهایت به تقویت سیستم ایمنی در بدن انجامیده و این موضوع تاثیر مستقیمی در برخورد قدرتمند بدن با عوامل آلرژی زا دارد.

فواید روغن قهوه برای مو

خواص روغن قهوه برای مو

در میان خواص این محصول نباید از فواید روغن قهوه برای مو غافل بود. قهوه به سبب خواص آنتی اکسیدانی خود برای تقویت و لطافت مو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر براقی، به رشد بیشتر آنها نیز کمک می‌کند. کافئین ماده‌ای که در قهوه به وفور یافت می‌شود و وجود آن در روغن قهوه باعث تحریک ریشه مو، برای رشد هر چه بیشتر می‌شود. کافئین قهوه همچنین باعث تحریک فولیکول‌های مو گردیده و شما می‌توانید با ترکیب روغن آن با سایر روغن‌های حامل، از تاثیرات مثبت آن بر روی ریشه و ساقه موهایتان بهره‌مند شوید.

خداحافظی با تنش و استرس با کمک خواص قهوه

قهوه دارای رایحه‌ای بسیار قوی می‌باشد و به واسطه رایحه گرم و گیرای خود، تاثیرات آرامش بخشی بر روح و روان بر جای می‌گذارد. بنابراین شما می‌توانید برای کاهش استرس، افسردگی، سایر اختلالات روانی و بهبود خلق و خوی خود، بر روی روغن قهوه حساب باز کنید. تاثیر این روغن در کاهش اضطراب و استرس به حدی است که، برخی از افراد دست‌های خود را به این روغن آغشته ساخته و در طول روز نیز سعی دارند که آنرا بر روی دستان خود حفظ کنند، نتیجه جالب اینکار آن است که کمتر از دیگران در معرض استرس و اضطراب قرار می‌گیرند.

بهبود مشکلات گوارشی با کمک روغن قهوه

اگر در دسته افرادی قرار دارید که به واسطه مشکلات گوارشی خود همچون تهوع، یبوست، تنش‌های معده و روده در رنجند، می‌توانید برای تقویت سیستم گوارش خود و پایان این حالات عذاب آور، به مصرف روغن قهوه روی بیاورید. این روغن کمک موثری در جذب هر چه بهتر مواد در سیستم گوارش داشته و به این ترتیب در دسته محصولات تقویت کننده سیستم گوارش قرار گرفته است.

طرز تهیه روغن قهوه در خانه

احتمالا با خواندن خواص بسیار پر تعداد این محصول مشتاق شده‌اید که با طرز تهیه روغن قهوه در خانه آشنا شوید. موادی که برای تهیه این روغن به آن نیاز دارید به شرح زیر است:

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه روغن قهوه در خانه

۱- ۶ اونس قهوه بو داده شده یا خام

۲- ۶ فنجان روغن زیتون طبیعی و ارگانیک

۳- ۱ خمره دهن گشاد با گنجایش تقریبی ۳۲ اونس

۴- آرامپز

۵- پارچه کتان درشت بافت

۶- صافی

 طرز تهیه روغن قهوه

۱- ابتدا دانه‌های قهوه را در داخل آرام پز بریزید.

۲- روغن زیتون را به قهوه‌های قرار گرفته در ظرف اضافه کنید، به نحوی که روغن به صورت کامل بر روی قهوه‌ها قرار گیرد.

۳- سپس شروع به هم زدن مواد کنید، در حالی که حرارت شعله را روی ملایم قرار داده‌اید. فراموش نکنید در صورت خام بودن دانه‌های قهوه نیاز به حرارت بیشتری دارید و همچنین مواد باید زودتر از روی شعله برداشته شوند تا نسوزند، اما اگر دانه‌های استفاده شده بو داده باشند، حرارت نسبتا ملایم هم برای آنها کافیست.

۴- پس از آنکه مخلوط شما بر روی شعله به مقدار لازم حرارت دید، آنرا در داخل آسیاب ریخته و به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت آنها را آسیاب کنید.

۵- حال که ترکیب قهوه و روغن زیتون به خوبی آسیاب گردیده پارچه کتانی را بر روی خمره قرار دهید و با کمک یک صافی پارچه‌ای، مخلوط را به درون خمره هدایت کنید.

۶- مرحله آخر به نگهداری روغن قهوه باز می‌گردد که بهترین دما و فضای برای نگهداری از آن جای خشک، خنک و در عین حال تاریک می‌باشد. توصیه می‌کنیم روغن را تا زمان استفاده در این محل نگهداری نمائید.

خرید روغن قهوه

از آنجایی که درست کردن این روغن پروسه سخت و زمانبری دارد، بسیاری برای بهرمندی از خواص آن به سراغ خرید روغن قهوه می‌روند. شما می‌توانید برای خرید این محصول به سایت این‌چند مراجعه کنید و ضمن خرید با قیمت مناسب از سلامت محصول دریافتی خود اطمینان حاصل کنید. زیرا برخی از فروشنده‌های با هدف کسب سود بیشتر مواد افزودنی مضر و ارزان‌قیمتی همچون پارافین را به محصولشان می‌افزایند، که باعث جامد شدن آن بر اثر قرارگیری در دمای سرد و پایین می‌شود.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.