چه ساعتی برای قهوه خوردن در طول روز بهتر است؟

اغلب قهوه دوستان به شوق نوشیدن قهوه از خواب صبحگاهی خود دل می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند واقعا چه ساعتی برای قهوه خوردن در طول روز بهتر است و با نوشیدن فوری قهوه، چطور باعث هدر رفت انرژی و هوشیاری حاصل از کافئین قهوه می‌شوند. برخی از ساعات در طول روز ساعات طلایی قهوه خوری هستند، در حالی که بسیاری از کنار این ساعات بی توجه عبور می‌کنند. در این مطلب به شما می‌گوئیم چطور زمان قهوه خوردنتان را تنظیم کنید که نه تنها روزی پر انرژی داشته باشید، بلکه علی الرغم آنکه همه می‌گویند قهوه باعث بی خوابی می‌شود، شما بتوانید به واسطه این نوشیدنی خواب آرامتری را نیز تجربه کنید.

بهترین زمان مصرف قهوه

اینکه چرا می‌گویند در ساعاتی خاص از روز نباید قهوه بنوشید، به سبب تغییراتی است که این نوشیدنی در برخی از هورمون‌ها و بافت‌های بدن ایفا می‌کند. نوشیدن قهوه به صورت مستقیم بر سطح کورتیزول خون ما تاثیر می‌گذارد. احتمالا تاکنون نام هورمون کورتیزول به گوشتان خورده، این هورمون در بدن وظایف بسیاری برعهده دارد، که از جمله آن می‌توان به کنترل سطح هوشیاری بدن اشاره داشت. این در حالی است که اغلب افراد تصور می‌کنند تنها کاری که از دست این هورمون برمی‌آید کنترل سطح استرس می‌باشد.

برای اینکه بدانید چطور سطح کورتیزول خونتان را درست و به موقع افزایش دهید، در وهله اول باید بدانید که چه ساعتی برای قهوه خوردن در طول روز بهتر است؟ برای وعده‌های صبحگاهی خود، مابین ساعات ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ را برای قهوه خوری انتخاب کنید، به این ترتیب صرف قهوه صبحگاهی می‌تواند حالتان را حسابی سر جا بیاورد. برخی در میان این حدفاصل زمانی هم به دنبال بهترین زمان صرف قهوه هستند، اگر شما هم در دسته این افراد قرار دارید، پس ساعت ۱۰ و نیم صبح را برای صرف این نوشیدنی نه چندان خوش طعم اما بی نهایت انرژی بخش برگزینید.

برای برخی قابل درک نیست که چرا نباید قبل و بعد از زمان‌های اعلام شده قهوه خود را بنوشند یا به عبارتی محدودیت زمانی در صرف قهوه را درک نمی‌کنند. علت این موضوع در آن است که اگر شما در غیر از این زمان‌های اعلام شده که سطح کورتیزول بدنتان زیاد است شروع به نوشیدن قهوه کنید، بدنتان نسبت به کافئین وارد شده در خون مقاوت نشان داده و انرژی دریافتی شما را هدر می‌دهد.

اگر از ساعات اولیه روز عبور کرده‌اید و به عنوان میان وعده ظهر گاهی یا شبانگاهی می‌خواهید قهوه صرف نمائید، پیشنهاد می‌کنیم در مابین ساعات ۱۲ الی ۱ ظهر و ساعات ۵ و نیم الی ۶ و نیم از صرف این نوشیدنی و تمامی نوشیدنی‌هایی که کافئین در ترکیبات آن نقش دارد، اجتناب کنید. به عنوان آخرین نکته جالب از این بخش باید بگوئیم، متخصصین مغز و اعصاب به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که عادت دارند پیش از ساعت ۹ و نیم صبح قهوه خود را بنوشند و انتظار نتیجه عالی از این عادتشان دارند، باید یک فنجان قهوه بسیار غلیظ برای خود تدارک ببینند تا به نتیجه دلخواهشان برسند.

حال که بهترین زمان مصرف قهوه را دریافتید در ادامه به یک سری نکات مهم دیگر در خصوص این نوشیدنی پرطرفدار می‌پردازیم.

عوارض خوردن قهوه ناشتا

احتمالا از عوارض خوردن قهوه ناشتا شنیده‌اید و اگر عادت به اینکار دارید از انجام آن منع شده‌اید، اما اینکه چرا باید از صرف این نوشیدنی با شکم خالی اجتناب کنید به سبب خاصیت اسیدی آن است، که به تحریک ترشحات معده می‌انجامد. ناشتا خوردن قهوه در طولانی مدت سبب مشکلاتی از جمله ورم، سوزش و حتی زخم معده می‌گردد.

آیا خوردن قهوه قبل از ورزش بدنسازی مفید است؟

شاید به عنوان یک ورزشکار یا ورزش دوست ندانید که قهوه را قبل از ورزش میل کنید یا پس از آن؟ یکی از تاثیرات مهم قهوه بر افزایش تمرکز و بهبود عملکرد ذهنی شما خواهد بود، که این تاثیر قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی به کارتان می‌‌آید. ممکن است ندانید این فواید چه تاثیری در انجام فعالیت‌های ورزشی دارد، در حالی که تاثیر آنرا می‌توان در بهتر انجام دادن فعالیت‌های هوازی به وضوح دید. البته تاثیر قهوه قبل از ورزش تنها به این اثر تمرکزی خلاصه نمی‌شود، بلکه حداقل ۴ تاثیر مهم دیگر هم شاهد خواهید بود که در ادامه برایتان آورده‌ایم:

مصرف قهوه قبل از ورزش

۱- کاهش درد عضلانی

احساس درد ناشی از انقباض عضلات یکی از تبعات شایع ورزش کردن است، که قهوه می‌تواند این تاثیر سو را کمتر نماید.

۲- جلوگیری از بروز بیماری‌ها

مصرف قهوه به صورت روزانه بر سلامت قلب تاثیر گذار بوده و باعث بهبود فشار خون و منظم شدن گردش خون در عروق می‌گردد. اگر به دنبال تاثیرات این چنینی ورزش بر بدنتان هستید، حداقل ۴ لیوان قهوه در روز مصرف نمائید.

۳- کمک به افزایش چربی سوزی

چربی سوزی هدف اصلی هر ورزشکاری است و مصرف قهوه به این فرآیند کمک خواهد کرد، زیرا این نوشیدنی سلول‌های چربی را به عنوان منبعی برای تامین انرژی مورد نیاز سوزانده و در نتیجه این فرآیند شما کالری بیشتری از دست می‌دهید.

۴- بهبود عملکرد بدن

قدرتی که در اثر خوردن قهوه به دست می‌آورید، به شما کمک خواهد کرد تا مدت زمان بیشتری قادر به ورزش کردن باشید.

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

۵- بهبود گردش خون

شما تنها به ۱۵۰ میلی گرم قهوه نیاز دارید، تا جریان خون را در مویرگ‌هایتان تا ۳۰ درصد افزایش دهید. ممکن است متوجه ارتباط بهبود گردش خون بر ورزش کردن نشوید، در حالی که این موضوع اکسیژن سازی به بافت‌ها را بهبود بخشیده و در نهایت به هر چه بهتر انجام شدن فعالیت ورزشی شما می‌انجامد.

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟ این سوالی است که احتمالا در ذهن شما هم ایجاد می‌گردد. پیش از آنکه به جواب این سوال بپردازیم، توصیه می‌کنیم زمان صرف قهوه خود را به پس از صرف وعده‌های غذاییتان موکول کنید. این زمانبندی برای سیستم گوارش شما بسیار مفید است و علاوه بر اینکه به افزایش متابولیسم بدنتان کمک می‌کند، باعث افزایش تحرکات روده شما نیز می‌گردد. در نهایت این فرآیند به هضم بهتر و سریع‌تر غذا در بدن شما می‌انجامد.

 اگر از اینهمه تاثیر مثبت قهوه پس از صرف غذا خوشتان آمده، پس بهتر است نوشیدن قهوه پس از صرف غذاهای چرب را نیز فراموش نکنید، زیرا این موضوع می‌تواند در فرآیند لاغری و کاهش وزن نیز مفید و موثر واقع گردد. البته بهتر است حالا که از مزایای صرف قهوه بعد از غذا تا این میزان مفصل برایتان گفتیم، به اختلالی که این نوشیدنی در جذب Fe و Ca ایجاد می‌کند هم اشاره داشته باشیم. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کرده باشید مصرف قهوه را حتی الامکان ۱ ساعت پس از صرف غذا قرار دهید تا تنها مزایای صرف این نوشیدنی محبوب نصیبتان گردد.

به نظر می‌رسد وقت پرداختن به جواب سوال اصلی یعنی «بعد از خوردن قهوه چه بخوریم» رسیده. جواب این سوال تا حدی غافلگیرتان خواهد کرد، زیرا بهترین چیزی که متخصصین پس از قهوه، توصیه به مصرف آن دارند آب است! این نوشیدنی گوارا بهترین چیزی است که پس از صرف قهوه می‌توانید میل کنید و اگر آدم کافه‌رویی باشید به احتمال زیاد دیده‌اید که اغلب قهوه را با یک لیوان کوچک آب سرو می‌کنند. سرو قهوه‌های سنگین و غلیظ با آب، علاوه بر آنکه از نظر علمی پایه و اساس دارد، در رسوم کهن هم می‌توان ریشه‌هایی از آن را یافت. دلایلی که نوشیدن آب پس از قهوه را توجیه می‌کنند عبارت است از:

۱- از بین بردن سیاهی بر جای مانده از قهوه بر روی زبان

۲- پاکیزه کردن دهان از مواد باقی مانده از قهوه

 ۳- عدم تاثیر طعم برجای مانده از قهوه در دهان بر روی سایر غذاها

۴- کمک به حفظ سلامت دهان به ویژه دندان‌ها

البته علاوه بر آب می‌توانید پس از صرف قهوه، شیرینی و شکلات هم میل کنید تا از ضعف ناشی از مصرف قهوه جلوگیری کنید، همچنین اگر اصرار به خوردن قهوه قبل از غذا دارید می‌توانید با خوردن غذاهای دارای منیزیم و پتاسیم در تلاش برای جبران کافئین افزایش یافته در بدنتان باشید.

تا اینجای مطلب باید به خوبی دریافته باشید که چرا متخصصان خوردن قهوه قبل از غذا را توصیه نمی‌کنند، در ادامه به ذکر فواید خوردن قهوه در شب می‌پردازیم.

فواید مصرف قهوه در شب

فواید خوردن قهوه در شب

قهوه نوشیدنی پر کافئینی محسوب می‌شود، میزان بالای کافئین در این نوشیدنی مانع از عملکرد ماده شیمیایی به نام آدنوزین می‌گردد. این ماده شیمیایی در حقیقت گیرنده اصلی حس خواب‌آلودگی و بی‌حالی است، که قهوه بر این گیرنده‌ها تاثیر گذاشته و نمی‌گذارد شما پالس‌های مبنی بر نیازتان به خواب را به درستی دریافت نمائید. این تشریح علمی آن است که چرا قهوه باعث بی خوابی می‌گردد، به همین خاطر هم توصیه می‌کنند که نوشیدنی‌های پر کافئینی همچون قهوه را در ساعات نزدیک به خواب و استراحتتان مصرف نکنید.

 زیرا تاثیر کافئین در حدود ۳ الی ۵ ساعت برجای می‌ماند و از اینها گذشته، برای آنکه کاملا تاثیر این نوشیدنی در بدن شما از بین برود به حدود ۸ الی ۱۴ ساعت زمان نیاز است. هر چند تا اینجا از تاثیر قهوه در بی خوابی گفتیم، اما مطالعاتی نیز از نتیجه معکوس قهوه بر خواب و استراحت خبر داده‌‌اند. براساس این تحقیقات هورمونی موسوم به Adenosine که در حقیقت هورمون آرامش بخش بدن است، پس از صرف قهوه و قرار گرفتن در معرض Caffeine واکنش‌های جالبی از خود نشان می‌دهد.

 فعل و انفعالی که این هورمون بعد از مواجهه با کافئین از خود نشان می‌دهد عبارت است از، رفتن به حالت خاموشی و توقف و سپس تولید Adenosine بیشتر برای جبران ساعاتی که خبری از هورمون آرامش در بدن نبوده. بنابراین پس از گذشت ساعاتی چند از مصرف قهوه، انرژی وافری که این نوشیدنی به بدن شما تزریق کرده، جای خود را به آرامش و آسودگی خاطر می‌دهد، که البته بدن شما این حس آرامش را مدیون هورمون Adenosine می‌باشد.

آخرین نکته جالبی که در این خصوص باید به آن اشاره کنیم آن است که، هر میزان قهوه بیشتری مصرف کنید، کافئین‌های وارده در بدن شما بیشتر و به تبع آن ایجاد هورمون‌های آرامش هم بیشتر خواهد بود. زیرا در واکنش به کافئین‌های بیشمار مقادیر بیشتری هم آدنوزین در بدن تولید گردیده‌ است. به این ترتیب با مصرف کافئین زیاد و پس از گذشت ساعاتی چند، شما به خواب عمیقی فرو خواهید رفت.

گویا قهوه خورهای حرفه‌ای به این راز پی برده‌اند، زیرا اغلبشان برای یک چرت نیمروزی جانانه یک ربع الی ۲۰ دقیقه قبل از خواب قهوه می‌خورند. کیفیت این چرت کوتاه به مراتب بیشتر خواهد بود و شما پس از خواب متوجه می‌شوید که سطح انرژی‌تان به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

با تمامی این اوصاف آنچه با عنوان خواص خوردن قهوه در شب از آن یاد می‌شود، در حقیقت به تاثیرات آن در خواب شب باز می‌گردد، نه صرف آن در ساعات پایانی روز. به عنوان نتیجه گیری اگر به دنبال خوابی آرام و عمیق هستید با ملاحظه زمانی حداقل ۳ تا ۵ قبل از خواب قهوه، آخرتان را با بالاترین غلظت بنوشید تا از جادوی پرطرفدارترین نوشیدنی جهان حتی در خواب هم بی نصیب نمانید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.