نکات طلایی خانه تکانی سریع و آسان (آشپزخانه، اتاق خواب و سالن پذیرایی)

بسیاری از خانم‌ها، ماه‌های پایانی سال را در تب و تاب خانه تکانی و تمیز کردن اساسی منزلشان می‌گذرانند. فعالیتی که علاوه بر هیجان، همراه با استرس، سردرگمی، خستگی مفرط و بعضا ناامیدی است. این در حالی است که دانستن یک سری نکات طلایی خانه تکانی سریع و آسان، می‌تواند خانه شما را با کمترین تنش و خستگی مانند دست گل سازد. اگر قصد خانه تکانی دارید اما نمی‌دانید که از کجا و چگونه اینکار را آغاز کنید نگران نباشید، زیرا اغلب افراد با این سوال در ذهنشان مشغولند. به گونه‌ای که برخی سال‌هاست خانه تکانی را به عنوان سنتی دوست داشتنی به دست فراموشی سپرده‌اند. البته این تنها علت دست کشیدن از خانه تکانی عید نوروز نیست، دسته‌ای از افراد در خانه تکانی‌های پیشینشان به قدری خود و اطرافیانشان را با کارهای ضرب العجلی آزار داده‌اند، که دیگر رمقی برای تکرار دوباره این تجربه ندارند.

 ما با درک اینکه برخی از مخاطبان این مطلب خانم‌های شاغل هستند و خانم‌های خانه دار هم اصولا نمی‌توانند تمامی کارهای خود را رها ساخته و صرفا به خانه تکانی عید بپردازند، ترفندهایی برای خانه تکانی به شما خواهیم گفت تا این روند برایتان لذتبخش و به یادماندنی گردد. قبل از شروع مطلب یک نکته یا ترفند ساده را به شما می‌گوئیم، آن نکته چیزی نیست جز اینکه تمیزکاری را از سالن پذیرایی و اتاق‌ خواب آغاز کنید. فراموش نکنید تقسیم بندی و پارت پارت انجام دادن نظافت هر بخش یکی از نکات طلایی خانه تکانی است، که اغلب آنرا دست کم می‍‌گیرند. این نکته به ظاهر ساده تاثیر معجزه واری در فرآیند خانه تکانی داشته و درجه اهمیت آن را در زمان خواندن مطلب بیشتر متوجه می‌شوید.

۶ نکته برای خانه تکانی سریع

پیش از آنکه با ترفندهای خانه تکانی عید آشنا شوید لازم است برای آنکه روند خانه تکانی سریع تر گردد چند نکته را در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از:

۱- بخشیدنی‌ها یا دور اندختنی‌ها

مطمنا بسیاری از وسایل شما در طول سال بلااستفاده مانده و این موضوع به بهم ریختگی منزلتان دامن میزند. برای این منظور دو جعبه مختلف جهت بخشیدن یا دور انداختن وسایل اضافه‌تان در نظر بگیرید و برای اشیا بزرگی که در داخل باکس جا نمی‌شوند فهرستی تحت عنوان فهرست بخشش و دور انداختن تهیه نمائید.

هم اکنون دیگران می خوانند

۲- نیازمند تعمیرها

مطمنا در زمان خانه تکانی با اشیا نیازمند تعمیر و رسیدگی زیادی برخورد خواهید کرد، برای جمع و جور کردن و سامان دادن به وضعیت این وسایل هم جعبه‌ای مخصوص در نظر بگیرید. اینکار در واقع به روند تمیز کاری شما کمک زیادی خواهد کرد، زیرا دیگر حواستان به خرابی و تعمیر آنها پرت نشده و با خیال آسوده و در سر فرصت مناسب به وضعیتشان رسیدگی می‌کنید.

۳- اشیا موقتی‌

بسیاری از ما در طول زندگی روزمره اشیا بسیاری را از محل اصلی آن جا به جا کرده و سپس فراموش می‌کنیم که آنها را به جای اصلی‌شان برگردانیم، یا گاها به خاطر نمی‌آوریم که آنها را کجا گذاشته‌ایم. عموم این وسایل گمشده یا تغییر جا داده شده در زمان خانه تکانی پیدا می‌شوند و نیاز دارند تا سر جای اصلی‌شان برگردند.

 از آنجایی که جابه‌جایی این وسایل پروسه‌‌ای وقت گیر بوده و ممکن است وسایل اتاق خواب را به عنوان مثال در پذیرایی بیابید، برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم جعبه‌ای هم برای قرارگیری موقت این وسایل در نظر بگیرید. جعبه‌ای تحت عنوان موقتی‌ها که کمک می‌کند این وسایل در زمان مناسب به محل اصلی خود برگردانده شوند و دیگر در لوکیشن اشتباه باقی نمانند.

۴- دفتر برنامه ریزی

داشتن دفتر برنامه ریزی برای نظم بخشیدن به فعالیت روزانه ما امری مفید است، اما به نظر می‌رسد بهمراه داشتن این دفترچه برای انجام یک خانه تکانی سریع امری ضروری است. ترتیب برنامه ریزی در این دفتر باید از نظافت سالن پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام آغاز و در پایان به قسمت‌های خارجی خانه همچون انباری و خرپشته برسد.

البته مرتب کردن فایل‌های موجود در رایانه و لپ تاپ هم می‌تواند به عنوان بخشی از فرآیند خانه تکانی در نظر گرفته شود، زیرا حجم وسیعی از اطلاعات جاگیر و بلااستفاده در رم کامپیوترها وجود دارند، که کمتر به فکر حذف و مرتب کردن آنها می‌افتیم. رسیدگی به بخش‌های مختلف منزل را در هر روز و براساس برنامه ریزی مدون در این دفترچه انجام دهید و اجازه ندهید سایر عناوین نوشته برای روزهای بعدی حواستان را پرت سازد.

۵- زمان مناسب شروع خانه تکانی

انجام خانه تکانی بلافاصله پس از بیدار شدن اکیدا ممنوع است و جالب است بدانید این موضوع یکی از دلایل شایع مشکلاتی همچون گرفتگی بدن و دردهای عضلانی پس از خانه تکانی به شمار می‌رود. زیرا در ساعات آغازین روز بدن آمادگی لازم برای انجام کارهای سنگین را ندارد، به همین خاطر باید کمی صبر کنید تا در اصطلاح بدنتان گرم شده و سپس کار را آغاز نمائید.

۶- شستشو با آب سرد

برخی از افراد به بیماری‌های همچون آسم یا مشکلات تنفسی دچار هستند و به همین خاطر نباید در معرض استنشاق مواد شوینده قرار گیرند. این موضوع بیماری این افراد را تشدید کرده و توصیه به استفاده از آب سرد به این خاطر است که، آب گرم ماندگاری گازهای شوینده را بیشتر می‌کند. اگر احساس می‌کنید به مواد شوینده آلرژی دارید علاوه بر استفاده از آب سرد قبل از مصرف آنها را آب رقیق نمائید.

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

بسیاری از افراد با آنکه علاقمند با خانه تکانی منزلشان هستند اما به درستی نمی‌دانند که خانه تکانی را از شروع کجا کنند؟ هرچند پاسخ به این سوال، برای همه به یک شکل و قطعی نیست، اما مطمنا بخش‌های مهم خانه که برایتان بیشترین اولویت را دارند باید در صدر برنامه خانه تکانی شما باشند. زیرا احتمال آنکه از فرط خستگی قید تمیز کاری سایر بخش‌ها ‌را بزنید یا آنکه خستگی باعث گردد قسمت‌های باقیمانده زیادی را از قلم بی ‌اندازید، بسیار است.

در میان قسمت‌های ضروری منزل نیز برای اتاق پذیرایی و اتاق‌های خواب اولویت قائل شوید و سپس به سراغ آشپزخانه و سرویس‌ بهداشتی و حمام بروید. زیرا آشپزخانه و سرویس‌ها در روند خانه تکانی در تردد مداوم قرار دارند و این رفت و آمد باعث بهم ریختگی و کثیفی آن می‌گردد. به عبارتی ممکن است با عدم رعایت این ترتیب خودتان را وارد چرخه دوباره کاری کنید.

یکی دیگر از مواردی که در یک خانه تکانی سریع باید لحاظ کنید جدا سازی بخش‌های مختلف خانه از حیث عملیاتی که برای تمیز کاری به آن نیاز دارند. به عنوان مثال گردگیری برای تمامی نقاط خانه باید انجام شود و تمیز کاری کابینت‌ها کاری است که تنها مختص یک قسمت خاص از آشپرخانه است. در ادامه این بخش بندی‌ها و جداسازی‌های را با هم مرور می‌کنیم:

مواد شوینده و ابزارهای لازم برای خانه تکانی نوروز

وسایل مورد نیاز خانه تکانی و شسشتو

مطمنا به عنوان یک خانم خانه دار به خوبی به مواد و ابزارهای مورد نیاز برای انجام خانه تکانی واقفید، اما لیست کردن آنها موجب می‌شود که در اثنای خانه تکانی با نبودن یکی از آنها غافلگیر نشده و در روند خانه تکانی‌تان وقفه‌ای ایجاد نشود. این موارد عبارتند از :

۱- دستمال جهت گردگیری و شیشه پاک کردن

۲- تی و کف شوی مناسب

۳- شوینده سطوح و کف

۴- دستمال مخصوص خشک کردن و آبگیری

۵- جاروی برقی و دستی

۶- چهار پایه و نردبان

۷- کیسه زباله

۸- جعبه بخشیدنی‌ها یا دور اندختنی‌ها

۹- جعبه نیازمند تعمیرها

۱۰- جعبه اشیا موقتی

خانه تکانی سریع پذیرایی و هال

خانه تکانی پذیرایی و هال را به ترتیب زیر و در ۷  گام اصلی انجام دهید.

۱- سقف اتاق:

برای شروع گردگیری ابتدا از سقف شروع کرده و از گوشه و کنارهای سقف غافل نشوید. حواستان به تار عنکبوت یا دوده‌های بخاری روی سقف و اطراف لوسترها باشد، برای اینکار می‌توانید از جاروبرقی یا تی دسته بلند استفاده کنید.

۲- لوسترها:

از آنجایی که پروسه تمیز کاری لوسترها وقت‌گیر بوده و از طرفی جزو اشیا دم دستی قلمداد نمی‌شود که سریع کثیف شوند، به همین خاطر تمیزکاری لوستر و لامپ‌ها را پس از سقف در اولویت قرار دهید.

۳- دیوارها:

دیوارها یکی از بخش‌های اصلی خانه تکانی هستند که در طول سال کثیفی آنها چندان به چشم نمی‌آید، ولی به محض کشیدن  اولین دستمال متوجه عمق کثیفی آنها می‌شوید. برای آنکه تمیزکاری دیوارها به سرعت بیشتری انجام شود بهتر است از یک اسفنج آغشته به آب و مایع سفید کننده استفاده کنید(البته به شرطی که دیوارهایتان رنگِ روغنی داشته و قابلیت شستشو داشته باشند). پس از آن با دستمال نم دارد دیگر و یک عدد پارچه، اثر مواد شوینده را از روی دیوار محو سازید. اگر نیازی به این میزان تمیزکاری نمی‌بینید با یک دستمال غبار روی دیوارها را گرفته و در صورت نیاز به نقاطی که دچار رنگ پریدگی و خوردگی شده‌اند رسیدگی کنید.

۴- در و پرده‌ها:

یکی از کارهایی که در مراحل اولیه خانه تکانی نوروز باید انجام دهید شستشوی پرده‌ها و تمیز کردن درهاست، البته در صورتی که تصمیم به شستشوی پرده‌ها دارید پیشنهاد می‌کنیم تا نوروز از وصل کردن آنها خودداری کنید. چنانچه به تازگی پرده‌ها‌ را شستشو داده‌اید با یک جاروبرقی غبار آنها را گرفته و از تمیز کردن توری پنجره‌ها و در صورت لزوم شستشوی آنها غافل نمانید. از آنجایی که حین خانه تکانی خاک و گرد و غبار وسایل به هوا بر می‌خیزد، بهتر است پنجره‌ها را باز گذاشته تا هوای تازه در خانه جریان یابد.

۵- پیراهن و رویه مبل‌ها:

تمیز کاری روکش مبل‌ها و هر پارچه‌ای که برای محافظت از مبل استفاده می‌کنید را در فرآیند خانه تکانی پذیرایی فراموش نکنید.

۶- تابلوها، ظروف و مجسمه‌های تزئینی:

برخی از تابلوها تنها نیاز به گردگیری داشته و برخی دیگر برای براق‌تر و زیباتر به نظر رسیدن نیاز به پارافین زدن دارند. بسته به نیاز، ظروف و مجسمه‌ها را شسته یا گردگیری نمائید. پیشنهاد می‌کنیم از عناصری که به نحوی به بهار ربط دارند برای تزئین استفاده کرده و این وسایل را جایگزین دکورهای زمستانی‌تان کنید. به عنوان مثال کوسن‌ها، شال مبل‌هایی با تم زمستانی، شمع‌ها و هر چیزی که به نحو به یادآور زمستان هستند را از دکورتان حذف نمائید.

۷- بخاری و شوفاژ:

ممکن است سرمای هوا به گونه‌ای باشد که در زمان تعطیلات عید هم نیاز به استفاده از بخاری داشته باشید، در این صورت به کمک یک دستمال نم دارد و برس دسته بلند تمامی اجزای بخاری را تمیز نمائید. در صورتی که هوا گرم شده باشد بخاری را بردارید، تا جلوه پذیرایی شما برای عید شکیل‌تر باشد.

۸- تمیز کردن لوازم خاص:

برخی از لوازم و دستگاه‌ها علاوه بر گردگیری نیاز به تمیزکاری ویژه دارند همانند کنترل تلویزیون ، تلفن ثابت، صفحه تلویزیون و ….

پس از تمام شدن خانه تکانی پذیرایی در صورتی که مطمنید دیگر هیچ آشغالی روی زمین نمی‌ریزد با جاروبرقی همه جا را به خوبی تمیز نمائید. ابتدا از جاروکشی کف و زیر وسایل سنگین آغاز کنید و در آخر تمامی درزها و لایه‌های درونی وسایل و مبل‌ها را جارو بزنید. در ضمن برای شستشوی کف اتاق‌ها و پذیرایی می‌توانید از ترکیب سرکه و آب به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی استفاده کنید.

خانه تکانی سریع اتاق خواب

ترتیب خانه تکانی اتاق خواب را به این صورت رعایت کنید، تا شاهد زودتر جمع و جور شدن و تمیز گردیدن اتاق‌هایتان باشید.

۱- کمدها و کشوی لباس‌ها:

کمدها یکی از پر خرت و پرت ترین بخش‌های هر خانه و اتاقی‌ است و نظم و ترتیب دادن به آنها در خانه تکانی اتاق خواب مانند آن است که بیش از نصف راه را رفته باشید. برای این منظور کمدها را کاملا خالی کرده و پس از تمیز کردن آنها با مواد لازم با حوصله هر طبقه را بچینید و به قسمت‌های مختلف آن نظم دهید.

برای اینکه پس از تمیز کردن کمدها شاهد منظره‌ای مرتب‌تر باشید پیشنهاد می‌کنیم این موارد را لحاظ کنید:

  • لباس‌ها و وسایل اختصاصی هر فصل را از یکدیگر تفکیک کرده و در قفسه‌ای مخصوص قرار دهید.
  • لباس‌های مربوط به فصول سرد سال را جمع و جور کرده و لباس‌های مناسب بهار را دم دست قرار دهید.
  • اگر در میان تمیزکاری با لباسی مواجه شدید که سال‌ها از آن استفاده نکرده و احتمالا از آن استفاده نمی‌کنید با سخاوت آنرا در جعبه بخشیدنی‌ها قرار دهید تا حس خوب این بخشش را با مرتب شدن کمدتان ببینید.
  • در صورتی که لباسی نیاز به تعمیر دارد در باکس نیازمند تعمیرها گذاشته و در فرصت مناسب به دست خیاط بسپارید.
  • جوراب‌های کهنه و بلااستفاده را دور انداخته یا به عنوان پارچه‌ای برای نظافت کف استفاده کنید.
  • وسایلی که استفاده نمی‌کنید را دور ریخته و کفش‌ها و چکمه‌ها را به خوبی تمیز کنید و در جایی خاص قرار دهید و در صورت خراب بودن آنها به دست کفاش بسپارید.
  • درصورتی که وسایل و لباس‌های اضافی‌تان قابل فروش هستند، می‌توانید از آنها لیستی تهیه کرده و برای فروش در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروشگاهی بگذارید.
  • کمد رخت‌خواب‌ها را در روند تمیز کاری اتاق خواب فراموش نکنید و در صورت لزوم رویه بالشت‌ها و ملافه‌ها را در ماشین لباس‌شویی بی‌اندازید.
  • اسناد، مدارک یا کاغذهای باطله و بدرد نخور را که تنها باعث تنگ‌تر شدن فضای کمدتان می‌گردد را دور ریخته و در صورت امکان آنها را اسکن کرده و از شر نسخه فیزیکی آن خلاص شوید.

۲- میز آرایش:

زمانی که به سراغ تمیز کردن میز آرایشتان می‌روید از سر و سامان دادن به لوازم‌های آرایشی‌ خود غافل نمانید، برای این منظور نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • در زمان چک و تمیز کردن محصولات آرایشی به تاریخ انقضای آنها توجه داشته باشید.
  • از نگه داشتن محصولات آرایشی مایع که بیشتر از سه ماه از تاریخ اولین مصرف آنها گذشته خودداری کنید و آنها را دور بریزید.
  • مواد آرایشی پودری از ماندگاری بالاتری نسبت به محصولات مایع برخوردارند، در صورتی که بیش از یک سال از عمرشان می‌گذرد آنها را دور بریزید.

۳- آینه‌ها و شیشه‌ها:

آینه‌ها و شیشه‌ها را در صورت تمیزی با دستمال تنها غبار زدایی کرده و در صورت نیاز با شیشه شور به خوبی لکه زدایی کنید.

۴- پرده‌ها:

در صورت نیاز پرده‌ها را شستشو داده و تا شب عید برای نصب آن صبر کنید و در صورت تمیزی تنها غباروبی نمائید.

۵- تمیزی کف اتاق:

در مرحله آخر مانند پذیرایی لوازم اتاق را گردگیری کرده و کف اتاق را به ترتیب از وسط جارو کشیده و سپس به سراغ کناره‌‌ها و قرنیز دیوارها بروید.

خانه تکانی سریع آشپزخانه

برای نظافت آشپزخانه این بخش‌ها را فراموش نکنید:

۱- کابینت‌ها:

پیش از آغاز تمیزکاری آشپزخانه به سراغ کابینت‌هایی بروید که کمتر از همه استفاده می‌کنید. تمامی محوطه داخلی کابینت را با کمک دستمال نم دار حسابی تمیز کرده و سپس به سراغ کابینت‌های دم دستی بروید. در ضمن از تمیز کردن بالای کابینت‌ها که محل انباشت خاک، گرده و چربی زیادی است، غافل نمانید. در پایان کابینت‌ها را به خوبی بررسی کرده و در صورتی که مواد غذایی کهنه یا مشکوک به فاسد شدن در آنها یافتید این مواد را دور بریزید، فراموش نکنید غذاهای کهنه یا احتمالا فاسد را هرگز به دیگران نبخشید.

کابینت زیر ظرفشویی یکی از نقاط پرکاربرد و مهم در آشپزخانه است. برای نظافت آن بهتر است ابتدا تمامی وسایل را بیرون آورده و پس از تمیز کردن کف، دیواره‌ها و تمامی نقاط کابینت، وسایل را مجدد بچینید. برخی از مواد شوینده استفاده نمی‌شوند، بهتر است برای آنها فکری کرده و مجدد به کابینت برگردانده نشوند.

۲- یخچال و فریزر:

برای تمیز کردن عمیق یخچال و فریزر این نکات را رعایت کنید :

  • در صورتی که نگران فاسد شدن مواد غذایی در حین تمیز کردن یخچال و فریزو هستید، به صورت موقت آنها را در یخدان‌های مسافرتی قرار دهید.
  • خوراکی‌ها را از یخچال و فریزر خارج کرده و پس از خالی کردن طبقات، محوطه داخلی یخچال و فریزر را به خوبی تمیز کرده و بشوئید.
  • از شستشوی ظروف و اشیا باقیمانده در یخچال غافل نشوید.
  • مواد غذایی کهنه یا بی مصرف را به سطل زباله بی اندازید.
  • از شستشوی سینی جایخی غافل نشوید.
  •  در صورتی که طبقات یخچال و فریزر نیاز به شستشو دارند آنها را شسته و سپس همه چیز را سر جای خود قرار دهید.
  • داروهای قرار داده شده در یخچال را چک کنید و در صورتی که از تاریخ مصرف آنها گذشته به سطل زباله بی‌اندازید.

۳- اجاق گاز:

در زمان تمیز کردن اجاق گاز نقاطی همچون بیرون و داخل هود یا بخش‌های داخلی گاز را از قلم نی‌اندازید. توستر و مایکرویو را همزمان با گاز به خوبی تمیز کرده و از آنها غافل نشوید.

۴- سطوح:

تمامی سطوح را گردگیری کرده و از شستشوی ظروف، قابلمه‌ها و ابزارهای جانبی آشپزی غافل نمانید.

۵- لوله‌ها و چاه‌ها:

لوله‌ها و چاه آب محل رسوب چربی و بسیاری مواد دیگر است، برای پاکسازی لوله‌ها و چاه‌ تنها کافیست کارهای زیر را انجام دهید:

  • مقداری آب جوش در لوله‌ها و چاه آب بریزید.
  • پس از گذشت کمی زمان مقداری جوش شیرین اضافه کنید.
  • کمی صبر کرده و سپس سرکه را به ترکیبات قبلی اضافه کنید.
  • درپوش چاه را گذاشته و به خوبی آنرا چفت کنید.
  • در مرحله آخر مقداری آب جوش در چاه و لوله‌ها بریزید تا مواد قبلی را شسته و پایین ببرد.
  • از تمیز کردن پارچ‌های آب فیلتردار غافل نشوید.

۶- خرده کاری آشپزخانه

پس از آنکه تمامی سوراخ سنبه‌های آشپزخانه را تمیز کردید به سراغ ریزه کاری‌های آن بروید، این ریزه کاری‌ها عبارتند از:

  • مرتب کردن پلاستیک‌ها و کیسه‌های خرید اضافی و سامان بخشیدن به آنها برای استفاده مجدد.
  • نظاف حوله‌ها و دستمال‌های کثیف آشپرخانه.
  • تعویض اسکاچ‌ها و اسنفج‌‌های قدیمی و دستکش ظرفشویی کهنه.

ریزه کاری‌های خانه تکانی

  • جعبه کمک‌های اولیه را بررسی کرده و در صورتی که کم و کسری دارد تهیه و تکمیل نمائید.
  • مجلات، کاغذها و روزنامه‌های باطله همه در دسته مواد قابل بازیافت هستند که باید تفکیک شده و به مراکز بازیافت سپرده شوند.
  • علاوه بر کاغذ، برخی از زباله‌های خشک همچون بطری‌های پلاستیکی هم قابل بازیافت هستند که باید از زباله‌های تر جدا شده و به مراکز تفکیک زباله سپرده شوند.
  • عموما در زمان خانه تکانی عید مقداری پول خرد و سکه در سوراخ سنبه‌های خانه یافت می‌شود، که بهتر است همگی جمع شده و در قلک قرار گیرند یا به دست افراد نیازمند برسند.
  • Cd ها و نوار کاست‌ها را جدا کرده و فکری به حال آنها بکنید، زیرا نیازی به نگهداری از آنها با وجود امکاناتی همچون دانلود سریع و مینی فلش مموری‌ها نیست.

مهم‌ترین بخش خانه تکانی برای شما کدام قسمت است، خانه تکانی پذیرایی، اتاق خواب یا آشپزخانه؟

شما چه ترفندهایی برای خانه تکانی سریع بلدید؟ این ترفندها را به ما هم بیاموزید

خانه تکانی عید برای شما امری لذتبخش است یا طاقت فرسا و سخت؟

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.