تاتو داخل چشم چیست؟ عوارض و خطرات تتو داخل چشم

گاهی زیبایی و متفاوت بودن با دیگران بهای سنگینی در پی دارد، که برخی این بها را با تاتوی داخل چشم و از دست دادن بینایی‌شان در ازای این انتخاب خطرناک می‌پردازند. اگر هنوز از عوارض و خطرات تاتو داخل چشم مطلع نیستند، اما عزمتان را جزم کرده‌اید که این مد جدید دنیای فشن را امتحان کنید، از شما می‌خواهیم که تا خواندن انتهای این مطلب صبوری کنید. بررسی‌های تاریخی نشان داده که اینکار در دوران امپراتوری روم و تنها برای مصارف پزشکی انجام می‌شده. اما حقیقت آن است که شکل کنونی این تاتو تاکنون باعث نابینایی یک مدل معروف لهستانی با نام aleksandra sadowska شده، که سر و صدای زیادی هم به پا کرده است.

 البته افراد بسیاری هستند که تاتو داخل چشم بینایی آنها را گرفته و عوارض جبران‌ناپذیری برایشان در پی داشته، اما به سبب معروف نبودن تاکنون اسمی از آنها به میان نیامده است. در ادامه از جهات گوناگون این تاتو خطرناک را بررسی کرده و از دیدگاه علمی برایتان می‌گویم که تاتوی داخل چشم چطور می‌تواند بینایی شما را هدف قرار دهد.

تاتو داخل چشم چیست؟

ممکن است به‌عنوان مخاطب این مطلب ندانید که تاتو داخل چشم چیست و آنرا با تاتوی خط چشم یا تاتو بن مژه اشتباه بگیرید، در حالی که این تاتو داخل سفیدی چشم انجام می‌شود و به آن تاتو کره چشم یا تاتو اسکلرا نیز می‌گویند. اسکلرا در واقع قسمت سفید داخل چشم است، که تاتو بر روی آن دائمی‌ترین و خطرناک‌ترین نوع تاتویی است که تاکنون باب شده. برای انجام این نوع تاتو جوهر را از طریق سوزن در زیر لایه‌ بسیار نازکی از چشم  تزریق می‌کنند.

سوزن به دستگاهی مخصوص متصل است که در هر دقیقه ۳۰۰۰ بار به سمت پایین و بالا حرکت ‌می‌کند، تا جوهر را به عمق ۱ میلی متری چشم تزریق نماید. برای اینکه رنگ تاتو در تمامی کره چشم پخش گردد، باید در چندین نقطه مختلف تزریق انجام پذیرد. پس از تزریق، جوهر به آرامی در تمامی سطح اسکلرا پخش می‌گردد . اگرچه تنها چند تاتو کار در جهان به انجام اینکار واردند، اما متاسفانه این تاتوی غیر قابل برگشت امروزه توسط تاتو کاران نابلد بسیاری صورت می‌پذیرد.

تاتو داخل چشم برای نخستین‌بار به قرن دوم میلادی و همزمان با امپراتوری روم باستان بازمی‌گردد. این اقدام در راستای تلاش‌های جالینوس برای محو ساختن اثر کدورت‌های لوکوماتوز چشمی و طبیعی تر به نظر رسیدن این عارضه انجام شد. شیوه انجام این روش در روم باستان به این صورت بود که، ابتدا سطح قرنیه چشم را با کمک استیل داغ سوزانده و سپس بر روی آن رنگ ساخته شده از مهره‌های گردویی و آهن می‌مالیدند.

 پس از جالینوس اتیوس پزشک و نویسنده بیزانسی، دومین فردی بود که در سال ۴۵۰ بعد از میلاد جسارت انجام چنین کاری را به خود داد. پس از آن در قرن نوزدهم میلادی شاهد خال‌کوبی قرنیه توسط فردی با نام لوئیس فون وکر، معروف به دی وکر بودیم. او یک جراح چشم بود و شیوه او برای انجام این کارروش d نامگذاری گردید.  شیوه وکر با بی حسی از طریق کوکائین و پوشاندن سطح چشم با لایه‌ای ضخیم از جوهر آغاز میشد. در ادامه جوهرها از طریق سوراخ‌هایی که با سوزن شیاردار بر روی چشم ایجاد گردیده بودند، به سطح درونی چشم راه می‌یافتند.

تا اینجای سیر تاریخی تاتو چشم باید به‌خوبی دریافته باشید که، تمامی این تلاش‌ها در راستای پزشکی و توسط اطبا صورت پذیرفته بود . درحقیقت تاتو چشم به صورت کنونی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ و توسط فردی با نام لوناکبرا انجام گرفت . او جراحی‌های تغییر شکل در بدن همچون ۲ تکه کردن زبان و کارهایی اینچنینی انجام میداد. هرچند در ابتدای امر تنها ۳ نفر متقاضی و داوطلب انجام اینکار بر روی سفیدی چشم خود بودند، اما در حال حاضر این شیوه در حال اپیدمی میان نوجوانان و جوانان ۱۸ تا ۴۰ سال است. این در حالی است که حتی لونا کبرا به عنوان مبدا این شیوه نوین خال‌کوبی، به کسی توصیه انجام اینکار را نمی‌کند. وی بر این باور است که تاتو چشم باید غیر قانونی اعلام گردد و به این طریق از شیوع این رفتار پر خطر در میان جوانان جلوگیری به عمل آورد.

تتو داخل چشم

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

خطرات تاتو داخل چشم

تا اینجای مطلب به‌صورت گزیده اشاره به خطرات تاتو داخل چشم داشتیم، ممکن است تصور کنید این هشدارها تا حدودی اغراق آمیز بوده‌اند، به همین خاطر نظرتان را به دیدگاه پزشکان در خصوص تاتو داخل چشم جلب می‌کنم. کالج چشم پزشکی رویال استرالیا و نیوزلند موسوم به (RANZCO)، که مجمعی از پزشکان متخصص در بیماری‌های چشم است، انجام این کار را تنها در صورت تجویز پزشک معتبر می‌داند.

 بنا بر اعلام این انجمن تنها پزشک متخصص، آن هم  در صورتی که بیمار از ناهنجاری‌های چشمی در رنج باشد، می‌تواند اقدام به اینکار نماید. این انجمن مخاطبان خود را به شدت از انجام تاتو داخل چشم با اهداف زیبایی منع کرده و همواره از عوارض جبران ناپذیر این اقدام اطلاع رسانی می‌کند. خطرات خال‌کوبی کره چشم را می‌توان در چند سطح خفیف شامل سوزش چشم و شدید که  به نابینایی ختم می‌شود، تقسیم بندی کرد. خوشبختانه خطرات بالقوه این خال‌کوبی به صورت مشخص توسط پزشکان بررسی شده که در ادامه آورده‌ایم.

  • ۱- سوراخ شدن چشم و لایه ظریف یک میلی‌متری اسکلرا، که در نهایت به کوری چشم منتهی می‌گردد.
  • ۲- جداشدن شبکیه چشم، که در موارد اورژانسی به نابینایی فرد ختم می‌شود.
  • ۳- اندوفتالمیت یا عفونت داخلی چشم که در صورت عدم رسیدگی یا دیر متوجه شدن، باعث از دست رفتن بینایی در فرد می‌شود.
  • ۴- واکنش چشم سمپاتیک که واکنشی التهابی و خودایمنی است و بر بینایی هر دو چشم تاثیر داشته و می‌تواند منجر به کوری گردد.
  • ۵- انتقال ویروس‌های هپاتیت B و C و HIV از طریق خون و به سبب درست تمیز نشدن وسایل مورد استفاده تاتو کار.
  • ۶- خونریزی و عفونت در محلی که تزریق انجام پذیرفته است.
  • ۷- تأخیر در تشخیص هر نوع بیماری، به سبب مخفی شدن رنگ اصلی صلبیه چشم ، به عنوان مثال مخفی شدن زردی چشم به عنوان اولین نشانه تشخیص بسیاری از بیماری‌ها.
  • ۸- واکنش نامطلوب بافت‌های چشم به جوهر، به‌عنوان یک ماده شیمایی و سرطان زا
  • ۹- ایجاد حساسیت غیرمتعارف چشم به نور
  • ۱۰- رنگی شدن بافت‌های اطراف چشم به سبب انتقال جوهر به آنها

علاوه بر لیست بالا که خطرات تاتو داخل چشم را به تفضیل تشریح کرده، دکتر نصرت پورسینا متخصص پوست و مو، در زمینه عفونت‌های ناشی از این نوع خال‌کوبی هشدار داده و می‌گوید: عفونت یکی از عوارض زودرس این نوع خال‌کوبی است، که به صورت حاد از ۱ الی ۱۰ روز پس از خال‌کوبی آغاز می‌گردد. وی تاکید دارد: انجام خالکوبی‌ عوارض جبران ناپذیری بر بدن داشته، که در خال‌کوبی داخل چشم این عوارض می‌تواند به بافت‌ مغز هم آسیب وارد سازد.

این متخصص پوست و مو از احتمال بروز بیماری‌های مختلف در فرد و عدم تشخیص آن به سبب تغییر رنگ اسکلرا یا سفیدی چشم هشدار داده و می‌گوید: ممکن است عوارض خال‌کوبی به صورت دیررس یا زودرس در فرد ظهور یابد، اما نکته بد ماجرا اینجاست که در مورد خال‌کوبی چشم کسی متوجه این ضایعه‌ها و عوارض نمی‌گردد. زیرا تغییر رنگ در زیر لایه‌های تاتو پنهان شده و زمانی عمق فاجعه مشخص می‌شود که مشکل بحرانی شده و به بینایی شخص آسیب وارد ساخته باشد. وی انجام این تاتو را در عدم تشخیص سایر بیماری‌های غیر مرتبط با چشم تاثیرگذار دانسته، که گاها ممکن است جان شخص را در مخاطره قرار دهد.

پورسینا از احتمال بروز سایر عوارض خطرناک در این نوع خال‌کوبی خبر داده و خاطر نشان ساخت: حساسیت بیش از حد به نور آفتاب عارضه شایع دیگر این نوع خالکوبی‌ است، که به دلیل جذب بیش از حد معمول نور در برخی مواد رنگی خاص اتفاق می‌افتد. برخی از عوارض این خال‌کوبی بعد از ۲۰ الی ۳۰ سالگی خود را نشان می‌دهند، که انواع سرطان‌ها مانند B.B.C و S.C.C و در مواردی نادر نوعی سرطان پوستی نادر با نام ملانوم چندین نمونه از آنهاست.

در آخر …

نکته آخر در خصوص تاتو داخل چشم آن است که این تاتو در این ناحیه از چشم از درد به‌مراتب بیشتری نسبت به سایر اعضای بدن برخوردار است ضمن آنکه انجام آن، چه در حین انجام کار و چه مراقبت‌های بعدی سخت تر می‌باشد.

۴.۵/۵ - (۶ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.