قارچ گانودرما چیست؟ آیا خواص گانودرما واقعا جادویی است؟

قارچ گانودرما چیست؟ آیا این گیاه واقعا دارای خواص شگفت‌انگیز است و برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاجی همچون سرطان موثر واقع گردیده؟ ممکن است اسم قارچ گاندودرما را بسیار شنیده باشید و حتی تمایل به مصرف این قارچ شما را به تحقیق بیشتر در خصوص مزایا و عوارض‌اش برانگیته باشد. مروری بر سیر تاریخی این گیاه خود رو نشان می‌دهد، قارچ گانودرما از حدود ۲۰۰۰ سال پیش با فواید خود توجه پزشکان علم سنتی چین را به خود جلب کرده است. این طبیبان برای درمان امراضی همچون بی‌خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل و آسم از این گیاه کمک گرفته و البته تنها طبقات مرفه اجتماع حق استفاده و درمان توسط این قارچ را داشتند.

با بررسی سیر تاریخی گانودرما می‌توان دریافت که به تدریج خواص این گیاه آنرا ازحالت لاکچری و مختص اعیان درآورده است. به گونه‌ای که به وفور مورد استفاده تمامی بیماران در اقشار مختلف اجتماع قرار گرفته است. بررسی زندگی این قارچ در بستر تاریخ و آنچه بر آن گذشته تا به سیر تکامل کنونی رسیده کمک می‌کند تا به جواب این سوال دست یابیم. آیا قارچ گانودرما واقعا در صدر جدول گیاهان و از همه مهم تر قارچ‌های دارویی پادشاهی و سروری می‌کند یا خیر؟ اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید واقعا قارچ گانودرما چیست؟ چه خواصی آن را ارزشمند ساخته؟ چه بیماری‌هایی با کمک خواص گانودرما درمان می‌شوند؟ تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

تاریخ درباره قارچ گانودرما چه می‌گوید؟

قارچ گانودرما برای نخستین بار در حدود ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و مقارن با پادشاهی سلسه یوآن در چین کشف و مورد استفاده قرار گرفته است. این کشور مبدای برای شناساندن این گیاه و خواص آن به جهان بوده و البته چینیان با نام لینزی یعنی درخت زندگی آنرا می‌شناخته‌اند. خاصیت این گیاه به قدری در نزد چینی تبارها شگفت‌‌انگیز بوده که آنرا به عنوان جادوگری افسانه‌ای شناخته و با القابی همچون الهه توانمندی معنوی و جاودانگی سعی در بیان تاثیرات شگفت‌‌انگیز آن داشتند.

شهرت گانودرما در چین پای این گیاه را به دنیای هنر چین هم باز کرده به گونه‌‌ای که در نقوش، لوح‌ها و کتیبه‌های بر جای مانده از آن دوران می‌توان تصاویری از گانودرمای افسانه‌ای این ملت را دید و شناسایی کرد. در این آثار به خوبی می‌توان دریافت که گانودرما برای چینیان باستان الهه سلامتی و طول عمر بوده و شادی و امید به زندگی را در میان آنان تقویت می‌کرده. عنوان گیاه توانمندی معنوی هم توسط چینیان به این گیاه داده شده است. به باور این مردم باستان معجون گانودرما به آنان حیاتی ابدی و جاودانه توام با آرامش می‌بخشیده است.

به نظر می‌رسد این کشور مهد پرورش گانودرما در جهان هم بوده و پس از آن ژاپنی‎ها و کره‌ای هم به تدریج از خواص این گیاه بهره جسته‌اند . ژاپنی‌‌ها پس از آشنایی با این گیاه لقب پادشاه گیاهان دارویی را به آن داده و اینگونه بر تاثیرات این گیاه مهر تایید گذاشتند. اغلب مللی که از قارچ گانودرما در درمان بیماری‌های خود یاری گرفته‌اند خواص درمانی آنرا بی‌نظیر ارزیابی کرده‌اند. این پیشینه موجب شده تا گانودرما بهترین قارچ با خواص دارویی در جهان شناخته شود و همچون سمبلی از بخت، اقبال، صحت و سلامت، طالع خوش، جاودانگی و حیات، توان و نیرو در نزد اقوام آسیای شرقی جای گیرد.عنوان گیاه توانمندی معنوی هم توسط چینیان به این گیاه داده شده است. به باور این مردم باستان معجون گانودرما به آنان حیاتی ابدی و جاودانه توام با آرامش می‌بخشیده است.

به نظر می‌رسد این کشور مهد پرورش گانودرما در جهان هم بوده و پس از آن ژاپنی‎ها و کره‌ای هم به تدریج از خواص این گیاه بهره جسته‌اند . ژاپنی‌‌ها پس از آشنایی با این گیاه لقب پادشاه گیاهان دارویی را به آن داده و اینگونه بر تاثیرات این گیاه مهر تایید گذاشتند. اغلب مللی که از قارچ گانودرما در درمان بیماری‌های خود یاری گرفته‌اند خواص درمانی آنرا بی‌نظیر ارزیابی کرده‌اند. این پیشینه موجب شده تا گانودرما بهترین قارچ با خواص دارویی در جهان شناخته شود و همچون سمبلی از بخت، اقبال، صحت و سلامت، طالع خوش، جاودانگی و حیات، توان و نیرو در نزد اقوام آسیای شرقی جای گیرد.

میزان و چگونگی مصرف قارچ گانودرما

براساس سابقه تاریخی که این قارچ در حیات چند هزار ساله خود بر جای گذاشته، می‌توان گفت قارچ گانودرما تاثیرات مثبت خود را در کمک به درمان و پیشگیری از برخی از امراض به اثبات رسانده است. اما چگونگی مصرف قارچ گانودرما هم به اثر بخشی آن کمک کرده و می‌تواند خواص درمانی آنرا بیشتر و عوارض احتمالی را کاهش بخشد. نکته اول به استفاده مدوام از گیاه البته در دوزهای کوچک باز می‌گردد پس به طمع تاثیر بیشتر از مصرف بی‌رویه این محصول خودداری کنید. قارچ گانودرما به اشکال گوناگونی قابل استفاده است و می‌توان آنرا به صورت تازه، خشک شده یا فرآورده‌هایی با تقویت خواص و کاهش عوارض احتمالی مصرف کرد.

۱- مصرف قارچ گانودرما به صورت خشک

برای مصرف قارچ گانودرما به صورت خشک نیاز به قرار دادن تکه‌های خشک به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم دارید. فراموش نکنید میزان دمای آب در حفظ خاصیت گیاه موثر است، همچنان که نباید گیاه را بیشتر از زمان گفته شده در آب رها کنید زیرا در این صورت خواص دارویی گیاه کمتر می‌گردد.

۲- مصرف قارچ گانودرما به صورت پودر یا عصاره گیاه

جهت مصرف قارچ گانودرما به صورت پودری تکه‌های گوشتی قارچ را جدا کرده و از طریق مخلوط کن به صورت پودر درآورید و با افزودن چای یا قهوه به آن مورد استفاده قرار دهید. به خاطر داشته باشید این گیاه دارای بو و طعم دل‌پذیری نیست و با توجه به طعم تلخ خام آن باید به صورت جانبی و ترکیبی با سایر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها مصرف گردد. فراموش نکنید قارچ گانودرما با هرخوراکی مصرف گردد به آن طعمی تند و تلخ می‌بخشد، با این اوصاف ترکیب قهوه با پودر قارچ گانودرما بهترین طعم نزدیک به این گیاه در میان دمی‌ها است.

۳- فرآورده های قارچ گانودرما

قارچ گانودرما دارای طعم بسیار تلخ و بوی نامطبوعی ایست. به گونه‌ای که استفاده از آن به تنهایی ناخوشایند بوده و موجب گردیده بسیاری از خیر استفاده از آن بگذرند. علاوه بر این، استفاده از این گیاه داروئی به تنهایی ممکن است عوارضی در بر داشته باشد، کما اینکه شیوه مصرف و میزان دما بخشی به محصول هم از میزان خاصیت آن می‌کاهد. این موارد در کنار خواص فراون این گیاه تولیدکنندگان صنعت غذایی را به فکر تولید فرآورده‌های جانبی قارچ گانودرما انداخت. طعم گانودرما با قرار گرفتن درکنار محصولاتی با خواص تکمیلی و مزه مشابه و هم پوشاننده موجب گردید این فرآورده‌ها به طرزی قابل توجه مورد استفاده روزانه قرار گیرند.

شما می‌توانید متناسب با ذائقه و سلیقه غذایی خود، از انواع گوناگون محصولات جانبی تولیدی این گیاه همچون مکمل‌های داروئی و غذایی، نوشیدنی‌ها و محصولات آرایشی – بهداشتی بهرمند شوید. در حال حاضر نوشیدنی‌های گانودرما همچون قهوه سوپریم گانودرما، کافه لاته گانودرما، قهوه موکا گانودرما و هات چاکلت یا شکلات داغ گانودرما بیشترین طرفدار را در میان محصولات جانبی این قارچ از آن خود کرد‌ه‌اند. محصولاتی همچون دمنوش‌های گیاهی گانودرما و محصولات بهداشتی تولید شده توسط آن مانند صابون و شامپوی گانودرما در حال شناساندن خواص خود هستند.  فراموش نکنید هر یک از این محصولات دارای دوزهای مشخصی از گانودرما بوده و با قرار گرفتن در کنار فرآورده‌های دیگر تقویت خواص گردیده‌اند. براساس تمامی توضیحاتی که در خصوص محصولات گانودرما ارائه گردید شما باید بر حسب نیاز خود و مشکل کنونی‌تان از میان خانواده محصولات این گیاه انتخاب نمائید.

میزان مصرف قارچ گانودرما

میزان مصرف قارچ گانودرما بسته به شرایط و توان بدنی افراد متفاوت است. شیوه معمول استفاده از این محصول یک یا دو روز در میان، به میزان نصف قاشق چایخوری تا یک و نیم قاشق چایخوری است. مواردی همچون جنسیت، سن، سلامتی، بیماری و پیشرفت آن در استفاده از این محصول تاثیر گذارند.

خواص قارچ گانودرما چیست؟

به نظر ‌می‌رسد اکنون باید به مهم‌ترین سوال پیرامون این قارچ برسیم و بپرسیم خواص قارچ گانودرما به صورت واقعی چیست؟ آیا قارچ گانودرما واقعا گیاهی جادویی دارای خواص درمانی شگفت‌انگیز است ؟ در حال حاضر فرآورده‌های تولید شده توسط این گیاه به صورت فزاینده‌ای رو به رشد است و برای بررسی خواص آن به گفته‌های مراجع زیربط سازمان غذا و دارو و تحقیقات علمی اکتفا می‌کنیم. در ابتدای امر بهتر است بدانید که این گیاه به صورت دارو یا جایگزینی برای داروهایی که احیانا در حال حاضر مصرف می‌کنید نبوده و نیست.

چنانچه شخصی از شما خواست که با قطع مصرف دارو به این جادوی طب سنتی روی آورید می‌توانید به کذب بودن ادعای او اطمینان حاصل کنید. گذشته از این مورد فرآورده‌های بسیاری توسط قارچ گانودرما تولید می‌شوند و از همه مهم تر این تولیدات موفق به کسب مجوز از سازمان غذا و دارو شده‌اند. با این اوصاف می‌توان دریافت که قارچ گانودرما تهدیدی برای سلامتی نیست و احیانا استفاده از آن مزایایی به همراه دارد اما این خواص و مزایا چیست؟

۱- تقویت دستگاه ایمنی بدن با گانودرما

تقویت دستگاه ایمنی یکی از مهم‌ترین فوایدی است که در خصوص این قارچ عنوان می‌گردد. تحقیقات در خصوص جزئیات این تاثیر گانودرما هنوز تکمیل نشده است. براساس مطالعات درون کشتگاهی این گیاه توانسته تاثیراتی بر روی ژن‌های گلبول‌های سفید خون بر جای بگذارد. گلبول‌های سفید نقشی حیاتی در سیستم ایمنی ایفا می‌کنند. براساس یافته‌های علمی دیگر، برخی از مدل‌های قارچ گانودرما می‌توانند مسیر التهاب را در این گلبول‌ها تغییر دهند. ترکیبات آلی یافت شده دراین گیاه در تقویت سلول‌های سیستم ایمنی و افزایش سلامت این سیستم هم تاثیرگذار واقع گردیده است. البته برخی پژوهش‌های صورت گرفته بر روی قشر بزرگسال سالم هیچگونه بهبودی را در عملکرد سیستم ایمنی یا کاهش التهابات این افراد پس از استفاده مداوم در ۴ هفته نشان نداده است.

بیشترین تاثیر این قارچ در افرادی گزارش شده که مبتلا به بیماری بوده و در فرآیند درمان قرار داشتند. شواهدی هم حاکی از تاثیر گانودرما بر روی افراد سالم یافت شده. موضوع جالب توجه دیگر در خصوص عصاره این گیاه تاثیر چشمگیر آن در زمان بهبود زخم‌ها است. عصاره گانودرما همچنین دارای خاصیت ضدمالاریایی بوده و به صورت همزمان از بروز آسیب به کبد هم جلوگیری می‌کند. در نهایت درخصوص تاثیر قارچ گانودرما بر تقویت دستگاه ایمنی و گلبول‌های سفید می‌توان اینگونه جمع بندی کرد که این قارچ توانسته در این زمینه تاثیرگذار عمل کند اما میزان تاثیر آن در حال حاضر مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد .

۲- خواص شفابخشی قهوه گانودرما در درمان سرطان

براساس تعدادی از کارآزمایی‌های پیش بالینی صورت گرفته بر روی گانودرما این گیاه حاوی ترکیباتی ضد سرطان تشخیص داده شده که موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌گردد. براساس این یافته‌های علمی این محصول در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار بوده و بر همین اساس توانسته در مواردی تاثیراتی مثبت بر روی بیماران سرطانی بر جای بگذارد. به نظر می‌رسد این گیاه با بالا بردن درصد لنفوسیت‌های CD۳؛ CD۴ و CD۸ احتمالا می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد تاثیرگذار باشد. تحقیقی دیگر نشان از تاثیر این گیاه، در افزایش برخی از انواع گلبول‌های سفید در مبتلایان به سرطان روده به ویژه سرطان روده بزرگ بوده است. براساس تحقیقات، درمان یک ساله با این گیاه منتهی به کم شدن تعداد و اندازه تومورها در سرطان روده بزرگ گردیده.

از تاثیرات مثبت گانودرما بر روی بدن و درمان امراضی همچون سرطان، کمک آن به افزایش یک نوع از گلبو‌های سفید موسوم به سلول‌های کشنده طبیعی (NK-cell) است. این سلول‌ها وظیفه دفاعی در بدن داشته و به مقابله با عوامل مهاجم، عفونت‌ها و سرطان‌ها در بدن می‌پردازند. نگاهی به یافته‌های علمی نشان می‌دهد گانودرما لوسیدوم احتمالا به عنوان یک ضد تومور، مفید واقع می‌گردد. علی‌الرغم شایعاتی که درخصوص تاثیر گانودرما بر کاهش تومورهای ریه انتشار یافته، این گیاه قادر به بهبود سیستم ایمنی بدن و ارتقا کیفیت زندگی افراد مبتلا به این نوع سرطان است. با این وجود هنوز هیچ یافته علمی تاثیر ۱۰۰ درصدی این محصول را به اثبات نرسانده است. فوایدی در خصوص تاثیر مثبت این گیاه بر روی سایر سرطان‌ها، مشکلات سیستم ایمنی، عفونت‌های ویروسی و دردهای عصبی گزارش شده است. برای رد یا اثبات این مدعاها نیاز به تحقیقات بیشتری است.

خواص ضد سرطانی این گیاه در پیشگیری و بهبود برخی دیگر از انواع سرطان مانند سرطان خون، سینه و پروستات هم مشاهده گردیده است. این یافته براساس پژوهش صورت گرفته بر روی ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان به اثبات رسیده است. در این تحقیق ۵۹ درصد از این بیماران از گانودرما در فرآیند درمان خود استفاده کرده بودند. این قارچ قادر به بهبود علائمی همچون خستگی، افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان پستان و درمان‌شدگان این بیماری بوده. آنچه موجب تاثیر این گیاه بر روی سرطان پروستات گردیده عملکرد آن بر روی هورمون تستوسترون است.

براساس تحقیقات اولیه صورت گرفته، قارچ گانودرما می‌تواند بر روند درمان سرطان پروستات موثر واقع گردد، البته این نتیجه در مطالعات گسترده بعدی مشاهده نشد. خواص قارچ گانودرما در درمان بیماری سرطان را می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد. این گیاه در روند درمان این بیماری تاثیری مثبت داشته ولی باید دقت داشت که این قارچ به عنوان جایگزینی برای داروهای تخصصی این بیماری نیست و باید به عنوان مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

۲- گانودرما کمکی به درمان بیماری‌های قلبی

داغ ترین مطالبی که هم اکنون دیگران می خوانند

با وجود تمام محدودیت‌هایی که در بررسی مقالات و یافته‌های علمی در خصوص گانودرما وجود دارد، نوع (Ganopoly) این قارچ توانسته اثربخشی خود در کاهش علائم مرتبط با تنگی عروق قلب را به اثبات رساند. آنچه در این خصوص حائز اهمیت است عدم درمان این مشکل توسط قارچ گانوردما بوده. این گیاه تنها به عنوان کمکی جهت کاهش عوارض این بیماری اثربخش ظاهر گردیده است. قارچ گانوردما همچنین توانسته در کاهش علائم تنگی عروق قلب همچون درد ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس هم نقش تسکین دهنده‌ای ایفا کند. گانودرما همچنین نقش کاهش دهنده‌ای در آسیب به سلول‌های دیواره رگ‌های خونی ایفا کرده است. براساس تحقیقی عصاره‌ای از پروتئین‌های این قارچ قادر به کاهش فشار خون به مدت ۸ ساعت در موش‌های مبتلا به فشار خون بالا گردید. با این وجود تاثیر مثبت این قارچ بر روی بیماران قلبی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

۳- کمک به درمان دیابت، فشار خون و کلسترول بالا با قارچ گانودرما

این قارچ قادر به کاهش میزان کلسترول و مقاومت بیماران دیابتی به انسولین است. یافته‌های علمی نتایج بعضا متناقضی درخصوص تاثیر این گیاه بر روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا ارئه می‌دهد. تحقیقی ۱۲ هفته‌ای بر روی ۲۶ مصرف‌کننده این گیاه نشان از افزایش کلسترول خوب خون و کاهش تری‌گلیسرید داشته است. در حالی که مطالعه‌ای بر روی برخی بیماران مبتلا به کلسترول و فشار خون بالا، حتی در صورت استمرار مصرف قارچ گانودرما در ۱۲ هفته متوالی نشانه‌ای از بهبود در این بیماران ایجاد نکرد. براساس تحقیقات اولیه انجام شده بر روی این محصول، تاثیری توسط این گیاه بر کاهش سطح قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ مشاهده نشده است.

مطالعات دیگر در خصوص بزرگسالانی که از سلامت کامل برخوردار بودند هیچ تغییری در میزان کلسترول و تری‌گلیسرید نشان نداد. مطالعه‌ ۱۶ هفته دیگری هم هیچ بهبودی در سطح کلسترول را گزارش نداد. البته یافته‌‌ای حاکی از اثر بخشی این گیاه در مبتلایان به فشار خون شدید بوده و توانسته فشار خون این افراد را تا حدی کاهش دهد. همانگونه که پیداست تحقیقات علمی در زمینه خواص قارچ گانودرما بر روی بیمارهای همچون فشار خون و کلسترول بالا نتوانسته‌اند به اجماع نظر در این خصوص دست یابند.

۴- درمان هپاتیت با گانودرما

تحقیات نشان داده‌اند که در صورت استمرار مصرف نوع خاصی از قارچ (Ganopoly)برای ۱۲ هفته متوالی می‌توان شاهد کاهش میزان ویروس هپاتیت B در بدن بیمار بود .

۵- بهبود عملکرد کبد با گانوتراپی

گانوتراپی به شیوه درمان از طریق محصولات تولید شده توسط قارچ گانودرما اطلاق می‌گردد. این شیوه توانسته در بهبود عملکرد کبد در بیماران مبتلا به مشکلات کبدی موثر واقع گردد.

۶- تحت کنترل درآوردن قند خون به کمک فواید گانودرما

کاهش قند خون در برخی جانداران در اثر استفاده از این قارچ به اثبات رسیده است. تحقیقات اولیه توانسته به نتایج مشابهی از تاثیر مثبت این گیاه بر روی کاهش قند خون انسان نیز دست یابد. البته اغلب تحقیقات خلاف این نتایج را نشان داده است. محققان در تحقیقی از صدها بیمار، هیچگونه نشانه‌ای از بهبود را در وضعیت قند خون ناشتای آنها مشاهده نکردند. با این اوصاف می‌توان گفت قارچ گانودرما در مواردی قادر به کاهش قند خون بوده و در پاره‌ای موارد دیگر تاثیر خاصی ندارد. رسیدن به اطلاعاتی اطمینان بخش در خصوص تاثیر گانودرما بر کاهش قند خون نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

۷- خواص آنتی‌اکسیدانی گانودرما و تاثیر آن در کاهش التهابات

تحقیقات نشان از خاصیت قارچ گانودرما در کاهش التهابات ناشی از بیماری‌هایی همچون روماتیسم، آسم و التهابات غشایی ناحیه چشم و پلک داشته است. مصرف مستمر این قارچ به مدت ۱۴ روز موفق به بهبود شاخص‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی گردید. در این تحقیق ۱۴ روزه گانودرما توانست از آسیب‌های اکسیداتیو خون محافظت کند. محققان دریافتند که قارچ گانودرما دقیقا به دلیل همین اثربخشی خود در میان طبیبان سنتی آفریقایی و چینی طرفدار داشته است. آنتی اکسیدان‌ها نقشی مراقب برای سلول‌ها ایفا می‌کنند و از آنها در برابر آسیب محافظت می‌نمایند. علاوه بر اینکه بسیاری باور دارند که این قارچ خاصیت ضد اکسیدانی بالایی داراست ولی چند تحقیق ۴ تا ۱۲ هفته‌ای نشانه‌ای از تغییر در ۲ آنزیم آنتی‌اکسیدانی مهم در خون را گزارش نکرد.

۸- خداحافظی با خستگی و افسردگی به کمک گانودرما

قارچ گانودرما در بهبود کیفیت زندگی از طریق کاهش خستگی و افسردگی تاثیرگذار است. به جهت تاثیر بالای این گیاه در تقویت دستگاه ایمنی سایر خواص گانودرما مغفول مانده است. یکی از تاثیرات بسیار مهم گیاه گانودرما با توجه به زندگی توام با تنش و فشار روانی امروزی، کاهش افسردگی و خستگی در افراد است. مطالعه‌ای ۸ هفته‌ای بر روی ۱۳۲ بیمار مبتلا به ضعف اعصاب، نشان از کاهش خستگی و افزایش احساس نشاط و تندرستی در این افراد داشت. ضعف اعصاب با علائمی همچون درد در ناحیه بدن و سر، احساس گیجی و حساسیت همراه است. در مطالعه ۴ هفته‌ای دیگری بر روی ۴۸ بیمار مبتلا به سرطان پستان نشانه‌هایی از کاهش خستگی و بهبود کیفیت زندگی این افراد مشاهده شد. این گیاه همچنین اضطراب و افسردگی را در این بیماران کاهش ‌داد.

 مصرف این قارچ و تاثیر مثبت آن در روند درمان به اثبات رسیده ولی در خصوص تاثیر آن بر روی سلامت روانی افراد سالم نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد . این قارچ قادر به بهبود عملکرد مغز از طریق تامین انرژی بیشتر برای آن و کاهش پیام رسانی عصبی بازدارنده است. این گیاه خواص ضد تشنج داشته و بر کاهش سیتوکین‌های مؤثر در ایجاد بیماری صرع TNF-آلفا و IL-۱ تاثیرگذار است. گانودرما به جهت خواص تسکین دهنده‌ای که بر روی اعصاب داراست جهت درمان بی‌خوابی هم موثر است. در میان خواص قارچ گانودرما می‌توان خاصیت خواب‌آور بودن آن را هم گنجاند .

۹- قارچ گانودرما مراقبی برای سلامت کلیه‌ها و کبد

تاثیر مصرف گانودرما در تحقیقی بر روی ۱۴ بیمار کلیوی دارای نشانه‌های پروتئینوری مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان از بهبود پروتئینوری تمامی این بیماران و تنظیم دوباره سیستم ایمنی بدنشان داشت. این قارچ همچنین موفق شد از موش‌ها در مقابل آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل مراقبت نماید. قارچ گانودرما توانست به صورت همزمان از آسیب‌های کبدی و عفونت بالقوه مالاریا در حیوانات آلوده به این ویروس جلوگیری کند.

مضرات قارچ گانودرما

تمامی محصولات و فرآورده‌ها از گیاهی تا شیمیایی در کنار تاثیر مثبت خود عوارضی به همراه دارند. مضرات قارچ گانودرما در صورت استفاده مداوم از پودر این گیاه به مدت زمان بیش از ۱ ماه ممکن است منجر به بروز مشکلات کبدی گردد. مصرف این قارچ در برخی از افراد می‌تواند حساسیت‌هایی با نشانه‌هایی همچون خارش، ضایعات پوستی، خونریزی بینی، مدفوع خونی و ناراحتی معده به همراه داشته باشد. استنشاق هاگ این گیاه هم می‌تواند سبب بروز آلرژی و حساسیت گردد. زنان باردار و شیرده باید از مصرف این گیاه و فرآورده‌های تولید شده توسط آن پرهیز کنند.

مصرف زیاد قارچ گانودرما ممکن است سبب بروز و افزایش خونریزی در افراد دارای اختلال خونریزی گردد . افراد دارای فشار خون پایین بهتر است از استفاده از این محصول خودداری کنند. مقادیر زیاد این گیاه احتمال خونریزی را افزایش داده و تا ۲ هفته پیش از جراحی نباید مورد استفاده قرار گیرد. قارچ گانودرما با داروهای ضدفشار خون تداخل داشته و نباید به همراه داروهای ضد انعقاد خون همچون آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، وارفارین و هپارین مورد استفاده قرار گیرد.

پرورش قارچ گانودرما

چنانچه قصد پرورش قارچ گانودرما را دارید بهتر است بدانید که این گیاه بزرگترین قارچ موجود در طبیعت بوده و بیشترین زمان رشد را در میان سایر همنوعان خود داراست. این قارچ اگرچه دارای ظاهری زیباست ولی مانند قارچ‌های مصرفی ما از طعمی دلپذیر و در اصطلاح خوردنی برخوردار نیست. برای پرورش گانودرما باید چوب‌ بلوط پیر که بستری جهت رشد این قارچ است را تهیه نمائید. پس از تهیه این چوب آنرا به تکه‌ها‌ی کوچکتر تقسیم کرده و در کنار هم قرار دهید. سپس بر روی چوبها آب ریخته و با کمک پلاستیک آنها را بسته‌بندی کنید. پس از مرحله بسته‌بندی، چوب‌ها نیاز به ۲ روز زمان جهت بخاردهی دارند. بعد از این مدت بسته‌ها را باز کرده و هاگ آماده شده قارچ‌ را بر روی چوب‌ها بپاشید و مجددا آنها را بسته‌بندی کنید.

در ادامه فرآیند پرورش چوب‌ها به اتاقی موسوم به آماده‌سازی منتقل گردیده و به مدت یک سال در این مکان می‌مانند. دما و رطوبت اتاق آماده‌سازی حائز اهمیت بسیاری است و باید دائما چک گردد. پس از گذشت مدت زمان یک ساله از زمان آماده سازی، قارچ‌ها مجددا بررسی و جهت انتقال به مزرعه اصلی آماده می‌شوند. در این مرحله می‌توانید ببینید که ساقه قارچ‌ها رشد کرده‌اند. تکه چوب‌هایی که قارچ‌ها بر روی آن رشد کرده‌اند را در فصل بهار در زیر خاک قرار می‌دهند.

چرخه بعدی پرورش قارچ گانودرما در این مرحله آغاز می‌گردد. آب مخصوص آبیاری از این قارچ‌ها آب لوله‌کشی است و از آب چاه و باران برای آن نمی‌توان استفاده کرد. بعد از گذشت مدتی می‌توانید مشاهده کنید که قارچ‌ها رشد کرده و آماده برداشت شده‌اند. رنگ خود قارچ‌ها زرد بوده و ساقه‌های آن قهوه‌ای تیره است. البته قارچ مورد نظر ما قارچ گانودرمای قرمز بوده که با ارزشترین قارچ مصنوعی به شمار می‌رود.

 پیش از برداشت قارچ‌ها مجددا مورد  بررسی قرار گرفته و در آخر با کمک قیچی برداشت می‌شوند. به دلیلی خواص فراوانی که این قارچ داراست قیمت آن بسیار گران بوده و با زحمت‌های تولید و پرورش آن همخوانی دارد. با توجه به ارزش بالایی که تولید این قارچ داراست در حال حاضر پرورش آن صنعتی شده که این کار زمان کشت را کاهش و تولید را افزایش داده است. البته کیفیت قارچ‌هایی که به این شیوه تولید و رشد می‌کنند نسبت به نمونه‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند کمتر است . استخراج این محصول با بررسی‌ها و روش‌ها بازرسی زیادی همراه است. تست مواد، بررسی دستی، بررسی وزن و بسته بندی بیرون انبار از جمله مراحل استخراج و پرورش آن است. حال که با شیوه پرورش قارچ گانودرما و مشقت‌های تولید آن آشنا شدید آیا باز هم تمایل به پرورش آن دارید؟

جمع بندی

چانچه از ابتدای این متن با ما همراه بوده‌اید به خوبی می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که، آیا قارچ گانودرما واقعا در حد جادویی شفابخش برای درمان امراض عمل می‌کند یا معجزات پیامبرگونه این گیاه تنها تلاش جهت فروش فرآورده‌های تولید شده توسط آن است؟ در حال حاضر یافته‌های علم جدید خواص جادویی و اعجاب‌انگیزی را که اطبای چینی و ژاپنی در قرن‌ها پیش برای این قارچ متصور بودند را تایید و تکذیب نمی‌کند. نگاهی واقعی به ترکیبات و ساختار تشکیل دهنده این گیاه نشان می‌دهد گانودرما ترکیبی از ۴۰۰ ماده مغذی را در خود جای داده است.

با این اوصاف می‌توان گفت قارچ گانودرما گیاهی ارزشمند و پرخاصیت است که به سادگی نمی‌توان از کنار خواص پرتعداد آن گذشت. بهترین گزینه جهت استفاده و بهره‌مندی از خواص این گیاه استفاده از فرآورده‌های جانبی تولید شده توسط آن است که موفق به کسب تاییدیه از وزرات بهداشت و درمان شده‌اند. این محصولات در فرآیند تولید به نوعی عارضه زدایی شده و خواص آن به شکل قابل توجهی افزایش یافته‌اند. قهوه گانودرما در این دسته جای دارند و با تلفیقی هوشمندانه از طعم و خواص قهوه و گانودرما توانسته به نتایج مطلوبی دست یابد.

آیا تاکنونی از قارچ گانودرما یا فرآورده های تولید شده توسط این قارچ استفاده کرده‌اید؟

تجربیات خود در خصوص استفاده از گانودرما یا هر گیاه دارویی را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: سورنجان چیست؟ آشنایی با ۶ خاصیت شگفت‌انگیز گیاه سورنجان

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.