بهترین راه تشخیص ادکلن اصل از تقلبی

آشنایی با راه‌های شناخت ادکلن اصل از تقلبی بسیار مهم است زیرا همان میزان که خرید یک عطر اصل شما را خوشحال خواهد کرد غالب کردن یک ادکلن فیک به جای نمونه اصلی باعث احساس فریب خوردگی و ناراحتی‌تان خواهد شد. البته ماجرای عطرهای فیک تنها به قیمت و کیفیت‌ پایینشان محدود نمی‌شود بلکه در مواردی یک ادکلن تقلبی می‌تواند سلامتی شما را به مخاطره بی‌اندازد و باعث واکنش آلرژیک برایتان گردد. از آنجایی که نمونه‌های اصلی و تقلبی ادکلن اختلاف قیمت فاحشی با یکدیگر دارند مطمنا دلتان نمی‌خواهد یک جنس بنجل را با قیمتی گزاف خریداری کنید. اما ماجرا آن است که در حال حاضر عطرهای تقلبی به شکل بسیار ماهرانه‌ای تولید و خود را به قفسه فروشگاه‌ها رسانده‌اند. در این مطلب به شما می‌آموزم که چطور با رعایت و در نظر گرفتن ۱۲ نکته بتوانید از اصلی بودن عطرتان اطمینان حاصل کرده و بی هیچ تردیدی مبلغ مورد نظر را که معمولا کم هم نیست پرداخت نمائید.

۱۲ روش تشخیص عطر اصل از تقلبی

هر چند دوره اینکه دستفروشی با اصرار زیاد و قسم آیه و قرآن بخواهد شما را از اصل بودن ادکلنی مطمئن سازد گذشته و برای همه مسجل شده که عطرهای کنار خیابانی چیزی جز الکل خالص نیستند، اما ممکن است فروشنده‌‌ای با بیان برخی نشانه‌ها مبنی بر اصل بودن عطر بتواند شما را گمراه سازد. به همین خاطر لازم است که پیش از خرید تمامی اجزای مربوط به ادکلن را از جعبه آن گرفته تا شیشه و حتی نوشته روی بسته بندی چک نمائید. اینکه در زمان چک کردن باید به چه نشانه‌هایی بیشتر بها دهید را در ادامه برایتان می‌گویم.

12 روش تشخیص عطر اصل از تقلبی

۱- بررسی بسته‌بندی عطر

بررسی بسته‌بندی عطر

عطرهای اصل با روکش پلاستیکی نسبتا ضخیم و به صورتی بی نقص بسته‌بندی می‌شوند. سلفون روی بسته این عطرها با دقت زیادی تا شده و با چسب حرارتی به بدنه عطر چسبانده می‌شوند. نقطه عکس بسته‌بندی ظریف و با دقت عطرهای اصل را می‌توانید در نمونه‌های فیک ببینید که در آن بسته‌بندی سلفون به طرز نامناسبی پیچیده شده است.

چنانچه سلفون کشی جعبه عطر به نحو جذاب و دقیقی نیست یعنی اینکه فاصله بین درزها و لبه‌های آن بیشتر از ۵ میلی متر بوده یا ناهموار است و بر روی آن چسب کاری اضافی دیده می‌شود تمامی این موارد نشانه‌ای بر تقلبی بودن عطر مورد نظر خواهد بود. زیرا برخلاف عطرهای فیک که معمولا بسته‌بندی شل و آزادی دارند در بسته بندی یک عطر اصل همیشه درزها و لبه‌ها بدون نقص و به صورت محکمی پیچیده می‌شوند.

۲- بررسی مقوا بسته‌بندی ادکلن

2- بررسی مقوا بسته‌بندی ادکلن

اگر از بررسی روکش پلاستیکی عطر چیزی عایدتان نشد و همچنان میان اصل و تقلبی بودن عطر شک داشتید می‌توانید به جعبه آن دقت کنید. مقوای بسته بندی عطرهای اصلی علاوه بر اینکه از جنسی با کیفیت ساخته شده‌اند تا عطر در زمان جابه جایی آسیب نبیند بلکه ساختار درونی آنها نیز به نحوی طراحی گردیده که شیشه عطر در جای خاصی قرار گیرد.

نشانه دیگری که برای بررسی کارتون بسته بندی می‌توانید ملاک قرار دهید سفید رنگ بودن بسته در کنار محکم بودن مقوای آن است . اگر مقوای عطری که مدنظر قرار داده‌اید خاکستری بوده یا از مقوای نازکی ساخته شده باشد از خرید این عطر صرف نظر کنید زیرا این دو نشانه حاکی از فیک بودن عطر است.

۳- نوشته‌ها و برچسب‌های قرار گرفته بر جعبه عطر

خوشبختانه نشانه‌های فیزیکی بسیاری وجود دارد که از طریق چک کردن آن می‌توان دریافت که عطر مورد نظر اصل است یا تقلبی، نوشته‌های درج گردیده بر روی شیشه و جعبه عطر هم یکی از این علائم هستند. مشخصه‌ای که این نوشته‌ها باید دارا باشند عبارت است از خوانایی و درج مشخصات کامل کارخانه تولید کننده عطر که البته نوشته‌ها باید به صورت حک شده بر روی جعبه مقوایی عطر قرار گرفته باشد.

یکی دیگر از کارهایی که برای چک کردن نوشته‌های روی جعبه عطر باید انجام دهید سر زدن به سایت تولید کننده عطر و بررسی اطلاعات درج گردیده محصول مورد نظر می‌باشد. دراین زمینه کوچکترین عدم انطباقی نشانه‌ای بر تقلبی بودن عطر است. (البته این احتمال هم وجود دارد که عطرها در پروسه سالیانه تولید خود بسته بندی متفاوت‌تری پیدا کنند)

۴- ظاهر و طراحی بسته‌بندی عطر

ظاهر و طراحی بسته‌بندی عطر

اگر با دقت نگاهی به قفسه عطر فروشی‌ها بی‌اندازید عطرهایی خواهید یافت که از لحاظ ظاهری و حتی رایحه شباهت عجیبی با نمونه‌های اصلی و با کیفیت بازار دارند. این یکی از حقه‌های متداول کپی کاران است و به همین خاطر بسیار مهم است که پیش از خرید شیشه عطر را به دقت بررسی نمائید.

۵- تفاوت در رنگ عطر

تفاوت در رنگ عطر

برندهای شناخته شده عطر معمولا در تولید محصولات خود از رنگ‌های ملایم استفاده می‌کنند، پس اگر عطری با رنگ‌بندی تند و تیره یافتید می‌توانید نتیجه بگیرید که نمونه تقلبی پیش رویتان قرار دارد.

۶- درب شیشه عطر

درب شیشه عطر

نکته‌ای که برای بررسی درب‌های عطر اصل باید لحاظ کنید تقارن آن است مگر آنکه در تولید اولیه درب عطر را به گونه‌ای کج و نامتقارن طراحی کرده باشند. برای چک کردن درب عطر‌ همچنین می‌توانید ناخن خود را بر روی آن بکشید و چنانچه رنگ آن ریخت خود نشانه‌ای بر فیک بودن آن عطر خواهد بود. در کنار موارد ذکر شده این نکته را هم یادآور شوم که عطرهای تقلبی معمولا دارای درب‌های پلاستیکی یا شیشه‌‌ای با کیفیت بسیار پایین هستند.

۷- بچ کد روی شیشه یا جعبه عطر

بچ کدها بر روی ته شیشه درج می‌شوند و کاری که شما باید انجام دهید آن است که مطابقت بچ کد روی شیشه را با بچ کد ته جعبه چک نمائید. شماره سریال مذکور یا باید بر روی شیشه حکاکی شده یا با جوهر چاپ گردیده باشد.

۸- شیشه عطر

شیشه عطرهای با کیفیت دارای سطحی صاف و صیقلی و عاری از هرگونه حباب هستند در حالی که عطرهای تقلبی معمولا از شیشه‌هایی با سطح ناصاف و ناهموار ساخته می‌شوند که گاها هم جنس آنها پلاستیکی است. تا اینجای مطلب تمام موارد لازم در بررسی جزئیات بسته‌بندی تا درب شیشه عطر را آموختید، اگر با دقت موارد عنوان شده را بررسی کنید می‌توانید دریابید عطر مورد نظر شما اصل است یا تقلبی؟

۹- خرید از فروشنده‌های مطمئن

اغلب عطربازان حرفه‌ای برای خود فروشنده‌ای مطمئن سراغ دارند و معمولا هم برای خرید عطر به همان فروشنده خاص مراجعه می‌کنند. ضمن یافتن فروشنده‌ای مطمئن فروشگاه‌های فروش عطر را هم در نظر داشته باشید زیرا آنها جزو امن‌ترین مکان‌ها برای خریداری عطر به شمار می‌روند. اولویت دیگر خرید از فروشگاه‌های عطر فروشی، چک کردن بسته‌بندی عطر از نزدیک و داشتن گزینه مرجوعی و پس دادن عطر در صورت تقلبی بودن آن است.

ممکن است ترجیح شما بر خرید عطر به صورت آنلاین باشد در این صورت فراموش نکنید که نماد اعتماد سایت مورد نظر را حتما چک کنید. داشتن نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نشانه‌ای بر اصالت و کیفیت اجناس ارائه شده توسط آن فروشگاه در بستر آنلاین بوده که کسب و کارهای اینترنتی موظف به اخذ آن هستند.

۱۰- داشتن برچسب اصالت و سلامت از سازمان غذا و دارو

نوشته‌ها و برچسب‌های قرار گرفته بر جعبه عطر

اگر عطر مورد نظر شما دارای برچسبی زرد رنگ به همراه کدهایی نوشته شده بر روی آن باشد در این صورت می‎‌توانید از اصالت و سلامت آن عطر مطمئن شوید. این برچسب توسط وزارت بهداشت برای ردیابی و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور و همچنین اصل بودن آنها درج می‌گردد. برخلاف باور برخی که می‌گویند کالاهایی که لیبل ورازت بهداشت را ندارند فیک هستند، نبود این برچسب نشان از قاچاق بودن آن کالاست نه تقلبی بودن آن.

برخی از عطرهای اورجینال به همراه مسافران و به صورت پروازی وارد کشور می‌شوند و نداشتن برچسب مورد نظر اصالت آنها را نقض نمی‌کند. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که چنانچه عطری دارای لیبل وزارت بهداشست بوده و طرح شبنم بر روی آن درج گردیده باشد ۱۰۰ درصد اصل می‌باشد  مگر آنکه کدهای برچسب با کدهای سایت مربوطه همخوانی نداشته باشد.

۱۱- تفاوت قیمت معقول میان قیمت عطر در سایت‌های خارجی و داخلی

اگر عطری یافتید که دارای تفاوت قیمتی فاحش با نمونه اصلی خود می‌باشد از این موضوع خوشحال نشوید زیرا عطرهایی که در بازار با نصف قیمت یا سه چهارم قیمت عطر اصلی به فروش می‌رسند صد در صد تقلبی هستند. البته در حال حاضر کالاهای تقلبی هم دسته بندی شده‌اند، احتمالا اصطلاح (های کپی) به گوشتان خورده این کالاها از سوی کارخانه‌های اصلی سازنده عطر نیز دارای مجوز هستند. به همین خاطر هم به شما توصیه می‌کنیم در زمان خرید تمامی جوانب امر و نکات ذکر شده را به خوبی بسنجید. در نهایت از آنجایی که هیچ ارزانی بی علت نیست پس در زمان خرید عطر ارزان بودن را بی هیچ تردیدی دلیلی بر تقلبی بودن آن کالا قرار دهید.

۱۲-  تست عطر

مرحله آخری که می‌توانید برای اطمینان از اصل بودن عطرتان انجام دهید اسپری کردن آن بر روی پوست و توجه به بوی آن در طول روز است. نت‌های یک عطر اصل در طول روز تغییر کرده و به مرور زمان کمتر می‌شوند در حالی که عطر تقلبی تنها پس از چند ساعت از اولین اسپری رایحه خود را به کل از دست می‌دهد.

سخن آخر

هرچند در کشور ما قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود و به همین خاطر عطرهای تقلبی می‌توانند با نام عطر اصل به فروش برسند ولی در نظر گرفتن فاکتورهای بیان شده در متن به شما ریز بینی لازم برای شناخت عطر را می‌دهد. با در نظر گرفتن ۱۲ نکته برای شناسایی عطر اصل از تقلبی به نحوی استادانه می‌توانید اصالت هر عطری را تشخیص دهید. هرچند بسیاری از افراد ممکن است به شما توصیه کنند پیش از خرید حتما عطر اصلی را بو کرده و با مقایسه رایحه آن با عطر موردنظرتان اقدام به خرید عطر کنید. ولی حتی اگر برای اولین بار است که قصد خرید عطر دارید یا تاکنون عطر اصلی را نبو‌ییده‌اید هم می‌توانید با در نظر گرفتن تکنیک‌های متن در حد یک عطرشناس کالای اصل را شناسایی کنید.شما نیز اگر تجربه ای در خرید عطر و ادکلن اصل و فیک دارید که میتواند به دیگران کمک کند در بخش نظرات همین مقال عنوان بفرمایید.

جهت خرید آنلاین انواع عطر و ادکلن اصل و فیک میتوانید به بازار اینترنتی اینچند غرفه خرید عطر و ادکلن مراجعه کنید

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.